Most Mariana Lutosławskiego


Most Mariana Lutosławskiego to zabytkowy żelbetowy most, który zachwyca swoją unikalną architekturą i historią. Położony na przedłużeniu ul. Zamojskiej w Lublinie, nosi imię swojego projektanta, Mariana Lutosławskiego, który był pionierem w dziedzinie budownictwa.

Co istotne, jest to jeden z pierwszych żelbetowych mostów wschodniej Polski, co czyni go obiektem nie tylko inżynieryjskiego, ale również historycznego znaczenia. Dzięki swojej konstrukcji oraz unikalnym cechom architektonicznym, most został wpisany do rejestru zabytków pod numerem A/956, co miało miejsce 31 grudnia 1987 roku.

Warto zwrócić uwagę na ten obiekt, który stanowi ważny element dziedzictwa kulturowego regionu, świadcząc o rozwoju technologi budowlanych w Polsce.

Historia

Most Mariana Lutosławskiego to ważna inwestycja, zrealizowana w celu połączenia przemysłowego obszaru Lublina z jego centrum. Budowa mostu rozpoczęła się w 1908 roku, a plan zakładał zastąpienie istniejącego drewnianego mostu, który miał swoje początki w 1824 roku. Projekt nowej konstrukcji zlecono inżynierowi Marianowi Lutosławskiemu, a jego realizacją zajął się Jan Heurich młodszy, architekt znany z projektowania kaplicy w pałacu Zamojskich.

Budowa mostu została zakończona w rekordowym czasie i 17 lipca 1909 roku odbyło się jego otwarcie. Lutosławski, wykorzystując nowatorską wówczas metodę sprężonego betonu, stworzył trwałą konstrukcję o długości 40 m i szerokości 16,3 m. Nawierzchnia mostu początkowo wykonana była z klinkieru, jednak w 1917 roku zmodernizowano ją, zastępując klinkier kostką dębową. Kolejny remont, przeprowadzony w latach 1936–1937, przyniósł zmianę nawierzchni na klinkier. W latach 70. XX wieku na obiekcie nałożono tymczasową warstwę żelbetową oraz asfaltową.

W miarę upływu lat most zaczął wymagać pilnych napraw, ponieważ jego stan techniczny znacznie się pogorszył. W latach 70. XX wieku intensywnie rozważano możliwość jego rozbiórki. W 1985 roku wybudowano w pobliskiej okolicy nowy most, który przejął ruch kołowy, co znacznie zmniejszyło obciążenie starej konstrukcji. Główne prace renowacyjne odbyły się w 2011 roku, kiedy to most przeszedł generalny remont, przywracający mu pierwotny wygląd. Szersze przęsła zostały odnowione, a na bokach mostu zainstalowano dwie pary monumentalnych fial w stylu pseudogotyckim, na których zawieszono latarnie oświetlające przejście.

Po zakończeniu renowacji most został ponownie otwarty w lipcu 2013 roku. Obecnie jest dostępny zarówno dla pieszych, jak i rowerzystów, stając się jednym z symboli Lublina. W 2012 roku Rada Miasta Lublin nadała mu imię „Most Mariana Lutosławskiego”, co podkreśliło znaczenie tej konstrukcji w historii miasta.

Przypisy

  1. Uchwała nr 395/XIX/2012 Rady Miasta Lublin z dnia 29.03.2012 r. w sprawie nadania nazwy mostowi położonemu w granicach administracyjnych miasta Lublin [online], edziennik.lublin.uw.gov.pl, 30.05.2012 r. [dostęp 11.08.2016 r.]
  2. Karaś i Skoczylas 2014, s. 123.
  3. Karaś i Skoczylas 2014, s. 122.
  4. a b c d PiotrP. Sugier PiotrP., Most na Bystrzycy w Lublinie [online], teatrnn.pl [dostęp 11.08.2016 r.]

Pozostałe obiekty w kategorii "Mosty i wiadukty":

Most 700-lecia Lublina | Most im. Ryszarda Kaczorowskiego w Lublinie

Oceń: Most Mariana Lutosławskiego

Średnia ocena:4.45 Liczba ocen:10