Henryk Hochman


Henryk Herszel Hochman to postać, która wpisała się w historię sztuki polskiej jako jeden z utalentowanych artystów.

Urodził się w Lublinie w 1879 lub 1881 roku, a jego życie zakończyło się tragicznie w Baczkowie koło Bochni w 1942 lub 1943 roku.

Był malarzem i rzeźbiarzem, a jego korzenie sięgały żydowskiego pochodzenia, co nie tylko wpływało na jego twórczość, ale także kształtowało jego życie w kontekście burzliwych czasów, w których przyszło mu żyć.

Życiorys

Henryk Hochman rozpoczął swoją artystyczną podróż, studiując prywatnie w Warszawie pod okiem Pawła Rosena, gdzie doskonalił inne języki artystyczne. W latach 1900–1906 uczęszczał na Akademię Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie jego nauczycielami byli Konstanty Laszczka oraz Florian Cynk. Swoje umiejętności doskonalił także we Francji, pracując pod okiem znanego rzeźbiarza Auguste’a Rodina.

Po powrocie do rodzinnego kraju, Hochman osiedlił się w Krakowie, a następnie przeniósł się do Tarnowa. Tam wspólnie z uczennicą i współpracowniczką Henryką Kernerówną prowadził pracownię ceramiczną, co stanowiło znaczący element jego twórczości. Hochman był aktywnym członkiem Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka” oraz Stowarzyszenia Rzeźba, co pozwoliło mu nawiązać cenne relacje w kręgu artystycznym.

Jego prace były prezentowane na wystawach, w tym w krakowskim TPSP oraz w Zachęcie w Warszawie. W 1932 roku jego dzieła zyskały uznanie podczas wystawy Zrzeszenia Artystów Malarzy Żydowskich w Katowicach.

W obliczu wybuchu II wojny światowej artysta musiał zmierzyć się z tragicznymi okolicznościami. Ukrywał się w ziemiance w Biskupicach oraz w lasach pomiędzy Wieliczką a Bochnią. W 1942 roku, po tragicznej zagładzie społeczności żydowskiej w Wieliczce, postanowił dobrowolnie zgłosić się do getta w Bochni, gdzie zaangażował się w pracę w Judenracie oraz jako wolontariusz w żydowskim sierocińcu przy ul. Leonarda 2.

W 1943 roku, w trudnych warunkach getta, Hochman stworzył portrety lekarza bocheńskiego Władysława Krupy oraz jego dzieci, Stanisława i Janiny. Niestety jego życie zakończyło się tragicznie – został zastrzelony podczas likwidacji getta w Baczkowie koło Bochni, dokładnie w czerwcu lub wrześniu 1943 roku, chociaż niektóre źródła podają, że zmarł już w 1942 roku.

Twórczość

Henryk Hochman był artystą, który wyróżniał się niezwykłym podejściem do rzeźby, skupiając się głównie na realistycznych portretach stworzonych z marmuru, brązu, terakoty i majoliki. Jego twórczość silnie odzwierciedlała wpływy małopolskiego symbolizmu, a w ceramice często podejmował tematy mitologiczne. Jednakże to głównie tematyka żydowska inspirowała jego dzieła, co sprawiało, że w jego dorobku artystycznym pojawiały się również sceny rodzajowe.

Wśród najważniejszych prac Hochmana znajdują się majoliki takie jak Modlący się Żyd, Dafne i Flora, Prometeusz, Ślepiec, Wieczny Żyd (Żyd wieczny tułacz), Marzenie, Znużenie, Sen, Śpiące dzieci. W jego kolekcji portretów wyróżniają się te, które ukazują Juliana Fałata oraz Olgi Boznańskiej. Tworzył także rzeźby w terakocie polichromowanej, jak Portret Mickiewicza, oraz licznie eksponował głowy i popiersia.

Hochman miał na swoim koncie wyjątkowy cykl ekspresyjnych Masek, stworzonych w czerwonej terakocie, które nawiązywały do tradycji antycznej oraz secesyjnej. W roku 1907 lub 1910 zrealizował na zlecenie krakowskiej Gminy Żydowskiej dwie tablice pamiątkowe. Pierwsza z nich, z brązu, ukazywała Kazimierza Wielkiego przyjmującego Żydów do Polski i została wystawiona na ratuszu na Placu Wolnica w Krakowie 15 listopada 1911 roku.

Na tej płaskorzeźbie przedstawiona była grupa Żydów, którzy albo niosąc rodały, oddawali pokłon królowi, albo stali pod murami miasta, witani przez kobietę-anioła w królewskiej kazimierzowskiej koronie. Dzieło otaczała dekoracyjna bordiura, a podpis brzmiał: „Pamięci Kazimierza Wielkiego Żydzi-Polacy”. Ważny jest fakt, że Hochman zrezygnował z honorarium za te dzieła, co umożliwiło finansowanie drugiej tablicy z podobizną królowej Jadwigi, umieszczoną w budynku Gminy Żydowskiej na ulicy Krakowskiej 41 i Skawińskiej 2.

Niestety, obie tablice zostały zniszczone podczas II wojny światowej przez hitlerowców. Z kolei 6 września 1996 roku, na murze ratusza, zainstalowano odnalezioną w Muzeum Narodowym w Warszawie płaskorzeźbę Hochmana pt. Przyjęcie Żydów do Polski, stworzoną w 1907 roku. Odsłonięcie miało miejsce w obecności Ehuda Olmerta, burmistrza Jerozolimy, prezydenta Krakowa Józefa Lassoty oraz dyrektor Muzeum Etnograficznego, Marii Zachorowskiej. Obecny tytuł brzmi: Przyjęcie Żydów do Polski w średniowieczu.

Nie jest pewne, czy odnaleziona płaskorzeźba jest wierną kopią zniszczonej, czy też stanowi jedynie podobne dzieło. Wiele prac Hochmana znajduje się w Muzeum Narodowym Krakowie, gdzie można zobaczyć:

  • Portret Jakuba Lewittesa, gips,
  • Popiersie kobiety, gips, sygnatura,
  • Akt kobiecy, gips, sygnatura,
  • Studium aktu, gips,
  • Popiersie portretowe kobiety, biały marmur, sygn.,
  • Portret mężczyzny, gips, sygn. 1919.

W Muzeum Narodowym w Warszawie znajduje się jego:

  • Portret Juliana Fałata, brąz, sygn.

W Muzeum Teatralnym w Warszawie można zobaczyć:

  • Portret Leonarda Bończa-Stępińskiego, gips, 1913.

Natomiast w Muzeum Okręgowym w Rzeszowie znajdują się:

  • Rzeźba Studium kobiety, marmur, 1903 r.

W Muzeum Ziemi Tarnowskiej w Tarnowie można podziwiać:

  • Flora z dekoracją Kernerówny, replika fajansowa ze Skawiny, 1929,
  • Maska, terakota szkliwiona, 1929.

W Muzeum Regionalnym im. Stanisława Sankowskiego w Radomsku znajduje się:

  • Głowa Flory, Skawina, po 1917, fajans, szkliwo z krakelurą, wymiary 28x23x22 cm, sygnatura ryta: H Hochman; czarnym drukiem: herb z napisem SKAWINA i czterema poziomymi liniami.

W kolekcjach prywatnych znaleźć można również:

  • Portret Alfreda Tramera, brąz,
  • Śpiące dzieci, rzeźba fajans, jasnobrązowe szkliwo, wym.: 22,5 × 27,5 × 17 cm, sygn. (wyciskana): H. Hochman,
  • Flora, ceramika szkliwiona, 1930, figura sygnowana, wys. 29 cm.

Literatura przedmiotu

W literaturze dotyczącej tematu Henryka Hochmana, można odnaleźć wiele istotnych pozycji, które przybliżają postacie oraz wydarzenia związane z kulturą krakowską i Żydami polskimi. Oto kilka z nich:

  • Agnieszka Kutylak, Magdalena Fryźlewicz, Krakowianie: wybitni Żydzi krakowscy XIV-XX, Muzeum Historyczne Miasta Krakowa, 2006, s. 163-165,
  • Jerzy Malinowski, Malarstwo i rzeźba Żydów polskich w XIX i XX wieku, Wyd. Naukowe PWN, 2000.

Przypisy

  1. Maślak-Maciejewska 2016, s. 72.
  2. Maślak-Maciejewska 2016, s. 71–72.
  3. Maślak-Maciejewska 2016, s. 71.
  4. Maślak-Maciejewska 2016, s. 70–71.
  5. Maślak-Maciejewska 2016, s. 70.
  6. Maślak-Maciejewska 2016, s. 71.
  7. Kołodziejowa 1991, s. 156.
  8. Kołodziejowa 1991, s. 143.
  9. Kołodziejowa 1991, s. 140–143.
  10. Kołodziejowa 1991, s. 139–140.
  11. Kołodziejowa 1991, s. 139.
  12. Fuks 1982, s. 96.
  13. PSB, s. 555.
  14. etnomuzeum.
  15. Bochniacy.
  16. Judaika w Muzeum okręgowym w Rzeszowie.
  17. „Śpiące dzieci” Desa dzieł sztuki i antyki.
  18. Find Art. info.
  19. Białostocka 1979, s. 83.

Oceń: Henryk Hochman

Średnia ocena:4.82 Liczba ocen:13