Henryk Herszel Hochman to postać, która wpisała się w historię sztuki polskiej jako jeden z utalentowanych artystów.
Urodził się w Lublinie w 1879 lub 1881 roku, a jego życie zakończyło się tragicznie w Baczkowie koło Bochni w 1942 lub 1943 roku.
Był malarzem i rzeźbiarzem, a jego korzenie sięgały żydowskiego pochodzenia, co nie tylko wpływało na jego twórczość, ale także kształtowało jego życie w kontekście burzliwych czasów, w których przyszło mu żyć.
Życiorys
Henryk Hochman rozpoczął swoją artystyczną podróż, studiując prywatnie w Warszawie pod okiem Pawła Rosena, gdzie doskonalił inne języki artystyczne. W latach 1900–1906 uczęszczał na Akademię Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie jego nauczycielami byli Konstanty Laszczka oraz Florian Cynk. Swoje umiejętności doskonalił także we Francji, pracując pod okiem znanego rzeźbiarza Auguste’a Rodina.
Po powrocie do rodzinnego kraju, Hochman osiedlił się w Krakowie, a następnie przeniósł się do Tarnowa. Tam wspólnie z uczennicą i współpracowniczką Henryką Kernerówną prowadził pracownię ceramiczną, co stanowiło znaczący element jego twórczości. Hochman był aktywnym członkiem Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka” oraz Stowarzyszenia Rzeźba, co pozwoliło mu nawiązać cenne relacje w kręgu artystycznym.
Jego prace były prezentowane na wystawach, w tym w krakowskim TPSP oraz w Zachęcie w Warszawie. W 1932 roku jego dzieła zyskały uznanie podczas wystawy Zrzeszenia Artystów Malarzy Żydowskich w Katowicach.
W obliczu wybuchu II wojny światowej artysta musiał zmierzyć się z tragicznymi okolicznościami. Ukrywał się w ziemiance w Biskupicach oraz w lasach pomiędzy Wieliczką a Bochnią. W 1942 roku, po tragicznej zagładzie społeczności żydowskiej w Wieliczce, postanowił dobrowolnie zgłosić się do getta w Bochni, gdzie zaangażował się w pracę w Judenracie oraz jako wolontariusz w żydowskim sierocińcu przy ul. Leonarda 2.
W 1943 roku, w trudnych warunkach getta, Hochman stworzył portrety lekarza bocheńskiego Władysława Krupy oraz jego dzieci, Stanisława i Janiny. Niestety jego życie zakończyło się tragicznie – został zastrzelony podczas likwidacji getta w Baczkowie koło Bochni, dokładnie w czerwcu lub wrześniu 1943 roku, chociaż niektóre źródła podają, że zmarł już w 1942 roku.
Twórczość
Henryk Hochman był artystą, który wyróżniał się niezwykłym podejściem do rzeźby, skupiając się głównie na realistycznych portretach stworzonych z marmuru, brązu, terakoty i majoliki. Jego twórczość silnie odzwierciedlała wpływy małopolskiego symbolizmu, a w ceramice często podejmował tematy mitologiczne. Jednakże to głównie tematyka żydowska inspirowała jego dzieła, co sprawiało, że w jego dorobku artystycznym pojawiały się również sceny rodzajowe.
Wśród najważniejszych prac Hochmana znajdują się majoliki takie jak Modlący się Żyd, Dafne i Flora, Prometeusz, Ślepiec, Wieczny Żyd (Żyd wieczny tułacz), Marzenie, Znużenie, Sen, Śpiące dzieci. W jego kolekcji portretów wyróżniają się te, które ukazują Juliana Fałata oraz Olgi Boznańskiej. Tworzył także rzeźby w terakocie polichromowanej, jak Portret Mickiewicza, oraz licznie eksponował głowy i popiersia.
Hochman miał na swoim koncie wyjątkowy cykl ekspresyjnych Masek, stworzonych w czerwonej terakocie, które nawiązywały do tradycji antycznej oraz secesyjnej. W roku 1907 lub 1910 zrealizował na zlecenie krakowskiej Gminy Żydowskiej dwie tablice pamiątkowe. Pierwsza z nich, z brązu, ukazywała Kazimierza Wielkiego przyjmującego Żydów do Polski i została wystawiona na ratuszu na Placu Wolnica w Krakowie 15 listopada 1911 roku.
Na tej płaskorzeźbie przedstawiona była grupa Żydów, którzy albo niosąc rodały, oddawali pokłon królowi, albo stali pod murami miasta, witani przez kobietę-anioła w królewskiej kazimierzowskiej koronie. Dzieło otaczała dekoracyjna bordiura, a podpis brzmiał: „Pamięci Kazimierza Wielkiego Żydzi-Polacy”. Ważny jest fakt, że Hochman zrezygnował z honorarium za te dzieła, co umożliwiło finansowanie drugiej tablicy z podobizną królowej Jadwigi, umieszczoną w budynku Gminy Żydowskiej na ulicy Krakowskiej 41 i Skawińskiej 2.
Niestety, obie tablice zostały zniszczone podczas II wojny światowej przez hitlerowców. Z kolei 6 września 1996 roku, na murze ratusza, zainstalowano odnalezioną w Muzeum Narodowym w Warszawie płaskorzeźbę Hochmana pt. Przyjęcie Żydów do Polski, stworzoną w 1907 roku. Odsłonięcie miało miejsce w obecności Ehuda Olmerta, burmistrza Jerozolimy, prezydenta Krakowa Józefa Lassoty oraz dyrektor Muzeum Etnograficznego, Marii Zachorowskiej. Obecny tytuł brzmi: Przyjęcie Żydów do Polski w średniowieczu.
Nie jest pewne, czy odnaleziona płaskorzeźba jest wierną kopią zniszczonej, czy też stanowi jedynie podobne dzieło. Wiele prac Hochmana znajduje się w Muzeum Narodowym Krakowie, gdzie można zobaczyć:
- Portret Jakuba Lewittesa, gips,
- Popiersie kobiety, gips, sygnatura,
- Akt kobiecy, gips, sygnatura,
- Studium aktu, gips,
- Popiersie portretowe kobiety, biały marmur, sygn.,
- Portret mężczyzny, gips, sygn. 1919.
W Muzeum Narodowym w Warszawie znajduje się jego:
- Portret Juliana Fałata, brąz, sygn.
W Muzeum Teatralnym w Warszawie można zobaczyć:
- Portret Leonarda Bończa-Stępińskiego, gips, 1913.
Natomiast w Muzeum Okręgowym w Rzeszowie znajdują się:
- Rzeźba Studium kobiety, marmur, 1903 r.
W Muzeum Ziemi Tarnowskiej w Tarnowie można podziwiać:
- Flora z dekoracją Kernerówny, replika fajansowa ze Skawiny, 1929,
- Maska, terakota szkliwiona, 1929.
W Muzeum Regionalnym im. Stanisława Sankowskiego w Radomsku znajduje się:
- Głowa Flory, Skawina, po 1917, fajans, szkliwo z krakelurą, wymiary 28x23x22 cm, sygnatura ryta: H Hochman; czarnym drukiem: herb z napisem SKAWINA i czterema poziomymi liniami.
W kolekcjach prywatnych znaleźć można również:
- Portret Alfreda Tramera, brąz,
- Śpiące dzieci, rzeźba fajans, jasnobrązowe szkliwo, wym.: 22,5 × 27,5 × 17 cm, sygn. (wyciskana): H. Hochman,
- Flora, ceramika szkliwiona, 1930, figura sygnowana, wys. 29 cm.
Literatura przedmiotu
W literaturze dotyczącej tematu Henryka Hochmana, można odnaleźć wiele istotnych pozycji, które przybliżają postacie oraz wydarzenia związane z kulturą krakowską i Żydami polskimi. Oto kilka z nich:
- Agnieszka Kutylak, Magdalena Fryźlewicz, Krakowianie: wybitni Żydzi krakowscy XIV-XX, Muzeum Historyczne Miasta Krakowa, 2006, s. 163-165,
- Jerzy Malinowski, Malarstwo i rzeźba Żydów polskich w XIX i XX wieku, Wyd. Naukowe PWN, 2000.
Przypisy
- Maślak-Maciejewska 2016, s. 72.
- Maślak-Maciejewska 2016, s. 71–72.
- Maślak-Maciejewska 2016, s. 71.
- Maślak-Maciejewska 2016, s. 70–71.
- Maślak-Maciejewska 2016, s. 70.
- Maślak-Maciejewska 2016, s. 71.
- Kołodziejowa 1991, s. 156.
- Kołodziejowa 1991, s. 143.
- Kołodziejowa 1991, s. 140–143.
- Kołodziejowa 1991, s. 139–140.
- Kołodziejowa 1991, s. 139.
- Fuks 1982, s. 96.
- PSB, s. 555.
- etnomuzeum.
- Bochniacy.
- Judaika w Muzeum okręgowym w Rzeszowie.
- „Śpiące dzieci” Desa dzieł sztuki i antyki.
- Find Art. info.
- Białostocka 1979, s. 83.
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Urszula (wokalistka) | Janusz Bałdyga | Jan Magierski | Krystyna Bunsch-Gruchalska | Stanisław Plęskowski | Stanisława Lubicz-Sarnowska | Grażyna Kociniak | Max Czornyj | Józef Wieniawski | Romuald Lipko | Marcin Różycki | Katarzyna Babis | Czesław Michniak | Piotr Bajus | Gverilla | Anna Próchniak | Andrzej Syska | Juliusz Grabowski (aktor) | Michał Biernacki | Zygmunt Grabowski (malarz)Oceń: Henryk Hochman