Punia Halama


Punia Halama, znana pod prawdziwym imieniem i nazwiskiem Alicja Halama, to postać, która zapisała się na kartach polskiej kultury.

Urodziła się 16 lipca 1912 roku w Lublinie, a swoje życie zakończyła 13 lipca 1998 roku w Londynie.

Była polską tancerką i aktorką rewiową, której talent i charyzma przyczyniły się do jej sukcesu w świecie sztuki.

Życiorys

Punia Halama była niezwykle utalentowaną osobą, pochodzącą z artystycznej rodziny. Jej matka, Marta Cegielska, była tancerka, a ojciec, Stanisław Halama, muzykiem. Razem z siostrami, Lody i Zizi Halama, tworzyła zespół taneczny znany jako Siostry Halama, który zdobył uznanie na warszawskich scenach rewiowych w latach 30. XX wieku.

W życiu osobistym Punia zawarła związek małżeński z Jerzym Bardzińskim, podpułkownikiem kawalerii, z którym doczekała się syna. Po tragicznej śmierci męża, ponownie wyszła za mąż, tym razem za Czesława Konarskiego.

Ostatnią fazę swojego życia spędziła w Londynie, gdzie żyła z dala od blasku sceny. W Warszawie znajduje się jej grób, na cmentarzu Powązkowskim, gdzie została pochowana w rodzinnym grobie (kwatera 257a /1/13).

Występy rewiowe (wybór)

W bogatej karierze artystycznej Punii Halamy znalazło się wiele znakomitych występów rewiowych, które zasługują na szczególne wyróżnienie. Oto niektóre z najważniejszych z nich:

  • Szopka nad szopkami, 1927 (teatr „Perskie Oko”),
  • Warszawa – Paryż, 1928 (teatr „Karuzela”) reż. Pawłowski,
  • Confetti, 1928 (teatr „Morskie Oko”),
  • Wielka rewia karnawałowa, 1928 (teatr „Morskie Oko”),
  • Dla ciebie Warszawo, 1935,
  • Tańce, hulanki, swawole, 1933 (teatr „Wielka Rewia”),
  • Sezonie, otwórz się, 1939 (teatr „Ali Baba”),
  • Orzeł czy reszka, 1939 (teatr „Ali Baba”),
  • Kto kogo, 1939 (teatr „Tip-Top”) reż. Warnecki.

Każdy z tych spektakli przyczynił się do niezwykłej kariery artystycznej Halamy, ukazując jej talent oraz umiejętności aktorskie w różnych kontekstach teatralnych.

Filmografia

Punia Halama jest znana jako utalentowana aktorka filmowa, mająca na swoim koncie wiele ról, które zapisały się w historii polskiej kinematografii. Jej dorobek filmowy można podzielić na kilka ważnych produkcji z różnych okresów. Oto kilka kluczowych tytułów, które wprowadziły ją do świata filmowego:

  • 1927: Uśmiech losu jako tancerka,
  • 1930: Dusze w niewoli jako Zosia Lachowicz,
  • 1936: Dodek na froncie jako Zosia Majewska.

Przypisy

  1. Bogna, MOJE CMENTARZE ...: Loda Halama [online], MOJE CMENTARZE ..., 23.01.2012 r. [dostęp 18.06.2017 r.]

Oceń: Punia Halama

Średnia ocena:4.88 Liczba ocen:8