Irena Ładosiówna była niezwykłą postacią, której życie i działalność artystyczna odcisnęły trwały ślad w polskiej kulturze. Urodziła się 24 sierpnia 1905 roku w Lublinie, a swoje ostatnie dni spędziła w Warszawie, gdzie zmarła 7 maja 1976 roku.
Była utalentowaną polską aktorką, która zyskała uznanie zarówno na scenie teatralnej, jak i w filmie. Jej wszechstronność przejawiała się w niezliczonych rolach, które odegrała z pasją i zaangażowaniem. Oprócz swoich osiągnięć aktorskich, Irena była także reżyserką teatralną, co dodatkowo podkreśla jej bogaty dorobek artystyczny.
Warto również zauważyć, że Irena Ładosiówna była osobą o wielu talentach; angażowała się w dziennikarstwo, a także pisała powieści oraz dramaty. Jej twórczość literacka obejmowała różne gatunki, co czyni ją postacią wszechstronną i inspirującą dla wielu pokoleń artystów.
Życiorys
Irena Ładosiówna urodziła się jako córka znanej pary aktorskiej: Czesława Ładosia, znanego również jako Wiśniewski, oraz Jadwigi Wiśniewskiej. Swoją przygodę z teatrem rozpoczęła we Lwowie, gdzie najpierw występowała jako statystka w rolach dla dzieci, później odnajdując swoją pasję w tańcu, będąc uczennicą szkoły baletowej. W 1919 roku, po ukończeniu kursów u Henryka Cepnika, zadebiutowała jako aktorka w Teatrze Miejskim, gdzie szybko zdobyła uznanie. Jej debiut odbył się w 1920 roku w roli Klary w dramacie Śluby panieńskie, a związki z tym teatrem utrzymywała aż do 1930 roku.
W międzyczasie zdobyła również wykształcenie pedagogiczne, kończąc lwowskie Seminarium Nauczycielskie. Zdała eksternistyczną maturę w 1926 roku, co otworzyło jej drogę do pracy pisarskiej. Opublikowała wiele felietonów oraz noweli w lokalnych gazetach. W 1930 roku ukazała się jej powieść Otylia Sewera, a w 1931 roku czasopismo Kurier Lwowski publikowało jej dzieło Miłość wśród maków w odcinkach. Po okresie działalności we Lwowie, artystka przeniosła swoje zainteresowania do Poznania, gdzie grała i reżyserowała w Teatrze Popularnym im. Wojciecha Bogusławskiego w latach 1930–1931.
Dalsze lata jej kariery to występy w Płocku (1931), a następnie w Wilnie (1931–1933), gdzie również zajmowała się reżyserią. Od 1933 do 1937 roku była związana z Teatrem Pokucko-Podolskim w Stanisławowie, gdzie nie tylko wystawiała własne sztuki, takie jak Królowa śniegu według Hansa Christiana Andersena oraz Królewna z Lisieux, ale także publikowała w Kurierze Stanisławowskim oraz prowadziła kursy gry scenicznej w konserwatorium Towarzystwa Muzycznego im. St. Moniuszki. W swojej karierze pracowała także w Teatrze Ziemi Pomorskiej w Toruniu w latach 1937–1939.
W 1939 roku, na skutek wybuchu II wojny światowej, Irena powróciła do Lublina, gdzie przez pewien czas grała w Teatrze Miejskim. Po wybuchu wojny podjęła się pracy jako kelnerka w kawiarni „U Aktorów” i organizowała tajne kursy aktorskie, między innymi przygotowując konspiracyjne przedstawienie Moralności pani Dulskiej. Po zakończeniu działań wojennych pozostała w Lublinie do 1947 roku, pomijając okres od października 1944 do lutego 1945 roku, kiedy to pracowała w Krakowie.
W Lublinie pełniła rolę kierownika artystycznego Teatru Zespołu Aktorskiego, a także występowała i reżyserowała w Teatrze Miejskim między 1945 a 1947 rokiem. Oprócz działalności teatralnej prowadziła wykłady z dykcji na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. W 1947 roku przeniosła się do Warszawy, gdzie zaangażowała się w różne zespoły, w tym w Miejskich Teatrach Dramatycznych (1947–1949), Teatrze Narodowym (1949–1951), Teatrze Ateneum (1951−1957) oraz Teatrze Komedia, w którym pracowała do przejścia na emeryturę w 1971 roku.
Irena Ładosiówna jako reżyser współpracowała z wieloma teatrami w Polsce, w tym w Jeleniej Górze, Bielsku-Białej, Zielonej Górze, Bydgoszczy, Białymstoku oraz Łodzi. W dziedzinie telewizji wystąpiła w dziewięciu produkcjach Teatru Telewizji w latach 1958–1976. Poza działalnością artystyczną, angażowała się w sprawy społeczności aktorskiej, pełniąc m.in. funkcję przewodniczącej Komisji Likwidacyjnej ZASP w 1950 roku oraz opiekę nad Domem Artystów Weteranów Scen Polskich w Skolimowie.
W 1939 roku zawarła związek małżeński z Józefem Klejerem, aktorem i reżyserem. Oboje zmarli w Warszawie, a ich wspólny grób znajduje się na cmentarzu Wojskowym na Powązkach (kwatera B36-3-16).
Filmografia
W ramach przybliżenia osiągnięć artystycznych Ireny Ładosiównej, warto zwrócić uwagę na jej filmografię. Poniżej przedstawione są niektóre z jej znaczących ról w filmach:
- Tamań (1969) – zagrała rolę staruszki,
- Na wylot (1972) – ponownie wcieliła się w postać staruszki,
- Nagrody i odznaczenia (1973) – zaangażowanie w tą produkcję zostawiło ślad w jej karierze.
Ordery i odznaczenia
W kontekście osiągnięć Ireny Ładosiównej warto zwrócić uwagę na przyznane jej odznaczenia, które stanowią ważny element jej kariery.
- Złoty Krzyż Zasługi – otrzymany 11 lipca 1955,
- Medal 10-lecia Polski Ludowej – nadany 19 stycznia 1955.
Przypisy
- Wyszukiwarka cmentarna --- Warszawskie cmentarze [online], www.cmentarzekomunalne.com.pl [dostęp 23.10.2023 r.]
- M.P. z 1955 r. nr 101, poz. 1400 - Uchwała Rady Państwa z dnia 19.01.1955 r. nr 0/196 - na wniosek Ministra Kultury i Sztuki - wskazana jako Klejer-Ładosiówna Irena.
- M.P. z 1955 r. nr 91, poz. 1144 „w 10 rocznicę Polski Ludowej za zasługi w dziedzinie kultury i sztuki”.
- Z teatru lwowskiego. „Nowości Illustrowane”. Nr 24, s. 9, 12.06.1920 r.
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Przemysław Kozłowski | Punia Halama | Resia Schor | Wanda Zeman | Józef Harasiewicz | Gustaw Frieman | Zygmunt Arct | Berenika Kowalska | Sławomir Marzec | Michał Wójcik (komik) | Jerzy Roman Krzyżanowski | Urszula Ślusarczyk | Adam Abramek | Paweł Maciąg | Henryk Lewensztadt | Marek Andrzejewski (muzyk) | Arkadius | Henryk Wieniawski | Antonina Campi | Andrzej ZiółkowskiOceń: Irena Ładosiówna