DZT Tymińscy to renomowana polska firma, która z powodzeniem działa w branży motoryzacyjnej. Specjalizuje się w produkcji komponentów do pojazdów, a jej zakład zlokalizowany jest w Bacikach Średnich. Od 2009 roku przedsiębiorstwo poszerzyło swoją ofertę, uruchamiając produkcję gotowych samochodów w nowoczesnej fabryce w Lublinie.
To podejście do innowacji i jakości wytwarzania sprawia, że DZT Tymińscy uzyskuje uznanie nie tylko na rynku krajowym, ale również wśród międzynarodowych partnerów biznesowych. Szeroka gama produkowanych części oraz końcowych produktów wpisuje się w ciągle rosnące potrzeby współczesnej motoryzacji.
Historia i opis firmy
Firma DZT Tymińscy rozpoczęła swoją działalność w 1990 roku, gdy przejęła spółdzielnię z siedzibą w Siemiatyczach, która zajmowała się produkcją tapicerki do popularnego modelu samochodu Polski Fiat 125p oraz wyposażenia do bagażnika pojazdu FSO Polonez. W 2009 roku spółka dokonała zakupu od syndyka majątku Daewoo Motor Poland, co obejmowało nie tylko budynki i linie produkcyjne, ale także prawa do produkcji samochodów tejże firmy w Lublinie, na terenach dawnej Fabryki Samochodów Ciężarowych w Lublinie.
Obecnie DZT Tymińscy są producentem kilku dziesiątek różnorodnych części oraz elementów wyposażenia dla różnych koncernów motoryzacyjnych. W 2010 roku firma zatrudniała około 170 pracowników, w tym około 80 osób w Lublinie. Jej roczne obroty przekraczały 20 milionów złotych.
W tym samym roku została założona spółka DZT Fabryka Samochodów w Lublinie Sp. z o.o., której kapitał zakładowy wynosił 60 milionów złotych. Wówczas spółka jawna DZT Tymińscy wniosła do niej swój dotychczasowy majątek. Dodatkowo, w 2013 roku powołano Fabrykę Samochodów Honker Sp. z o.o., w której jedynym udziałowcem został Zbigniew Tymiński, współwłaściciel DZT Tymińscy.
Kalendarium
- 2008 – Firma DZT Tymińscy nabyła majątek produkcyjny DMP oraz prawa do produkcji Honkera,
- 2009 – Rozpoczęcie produkcji Honkera,
- 2010 – 16 września firma zaprezentowała unowocześnionego Lublina, a w późniejszym czasie samochód został nazwany Honker Cargo,
- 2011 – 3 stycznia wystartowała produkcja Pasagona. We wrześniu na Kieleckich Targach Obronnych zaprezentowano wersję pick-up Honkera,
- 2012 – Do produkcji wszedł 4-drzwiowy model Honker Pick-up. Rozpoczęcie kooperacji z pracownią Janusza Kaniewskiego. We wrześniu firma zmieniła nazwę z Fabryka Samochodów w Lublinie na Fabryka Samochodów Honker w Lublinie. W drugiej połowie roku rozpoczęto sprzedaż Honker Cargo.
Wyroby
Samochody
Model i marka | Gdzie produkowany | Okres produkcji |
---|---|---|
Honker 4 X 4 | Lublin | Od roku 2009 |
Honker Cargo | Lublin | Od roku 2011 |
Honker Pick-Up | Lublin | Od roku 2012 |
Honker
Produkcję Honkera rozpoczęto w 1988 roku. Do 1996 roku jego wytwarzaniem zajmowała się Fabryka Samochodów Rolniczych „Polmo” w Poznaniu, a następnie przejęła go Daewoo Motor Poland, Andoria-Mot oraz Intrall. W 2007 roku Intrall zakończył produkcję, jednak dwa lata później marka DZT przejęła projekt, produkując pierwszy egzemplarz w tym samym roku. Wojsko Polskie złożyło zamówienie na 60 Honkerów w 2010 roku, które zrealizowano w ustalonym terminie.
DZT oferuje cztery różne wersje Honkera, w tym modele: pod zabudowę, towarowy, osobowy oraz Skorpion. Warto zaznaczyć, że 5 września 2011 roku podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego (MSPO) w Kielcach firma DZT przedstawiła wydłużoną, pięcioosobową wersję cywilną Honkera, w której nadwozie typu pick-up zostało wydłużone o 70 cm, a nazwano ją DZT Honker 4×4. Związek z dużą produkcją modelu pokazuje, że planowane są produkcje sięgające nawet 2000 sztuk rocznie.
Honker Cargo
Oficjalna prezentacja modelu Honker Cargo miała miejsce w 2010 roku, kiedy to zaprezentowano go pod nazwą DZT Pasagon. Pojazd ten jest nowoczesną wersją pojazdu Intrall Lublin, z licznymi wariantami nadwozia. Produkcja seryjna rozpoczęła się w styczniu 2011 roku, a producent ma nadzieję osiągnąć pułap produkcji wynoszący około 8000 Honkerów Cargo rocznie w ciągu trzech lat, z przeznaczeniem głównie na rynek krajowy oraz na eksport, szczególnie do krajów arabskich i afrykańskich.
W 2012 roku DZT rozpoczęło prace nad nowym nadwoziem pojazdu, w co zaangażowany był polski projektant Janusz Kaniewski. Warto także wspomnieć, że zmiana nazwy z DZT Pasagon na Honker Van, a następnie na Honker Cargo miała miejsce pod koniec 2012 roku. Sprzedaż modelu pod nową marką ruszyła na początku września 2012 roku, a do końca miesiąca zarejestrowano w Polsce pierwsze 43 sztuki tego pojazdu. W pierwszej połowie 2013 roku planowana była premierowa sprzedaż nowego modelu dostawczego.
Przypisy
- DZT Pasagon – nowe auto z Polski
- DZT Honker 4x4
- Odpis z Krajowego Rejestru Sądowego spółki Fabryka Samochodów Honker Sp. z o.o., stan na 07.09.2015 r.
- Odpis z Krajowego Rejestru Sądowego spółki DZT Fabryka Samochodów w Lublinie Sp. z o.o., stan na 07.09.2015 r.
Pozostałe obiekty w kategorii "Przedsiębiorstwa":
Wydawnictwo Episteme | Biomed-Lublin Wytwórnia Surowic i Szczepionek | Lubelska Fabryka Maszyn Rolniczych | Asseco Business Solutions | Ursus Bus | Spółdzielnia Pszczelarska APIS w Lublinie | Vitagenum | Wydawnictwo Archidiecezji Lubelskiej „Gaudium” | Sipma | Pol-Skone | Protektor (przedsiębiorstwo) | Wydawnictwo Werset | Norbertinum | Stelmach i Partnerzy | Wikana | Lubelskie Fabryki Wag | SIM (przedsiębiorstwo) | Perła – Browary Lubelskie | Fabryka Słów | Oddział Lublin PGE DystrybucjaOceń: DZT Tymińscy