Lublin Północny


Lublin Północny jest istotnym przystankiem osobowym znajdującym się w ramach lubelskiej dzielnicy Tatary. To miejsce, które odgrywa ważną rolę w regionalnym transporcie kolejowym.

Na tym przystanku zatrzymują się pociągi regionalne, co sprawia, że jest on kluczowy dla podróżujących w obrębie Lublina i okolic. Ważnym elementem historii Lublina Północnego jest fakt, że do 2020 roku zatrzymywały się tu również pociągi dalekobieżne, co podkreśla jego znaczenie na mapie transportowej regionu.

Ruch pasażerski

Na stacji kolejowej w Lublinie Północnym zainstalowano nowoczesne semafor świetlny, co znacznie podnosi poziom bezpieczeństwa ruchu pociągów. Obiekt ten dysponuje dwoma peronami, które pełnią istotną rolę w obsłudze pasażerów.

Peron 2 jest wykorzystywany do obsługi pasażerskiej w kierunku Lublina Głównego oraz Dęblina. Jest to jedna z głównych tras, z której codziennie korzysta wielu podróżnych.

Natomiast Peron 3 obsługuje pasażerów kierujących się do Lubartowa, Parczewa, Chełma, Zamościa, Bełżca oraz na lotnisko w Lublinie. To sprawia, że stacja staje się ważnym węzłem komunikacyjnym w regionie.

RokLiczba pasażerów na dobę
2017200-299
2022300-499

Historia

Powstanie

Przystanek kolejowy Lublin Północ ma swoje korzenie wczesnego XX wieku. Znajdował się on mniej więcej kilometr od lokalizacji obecnego dworca, który usytuowany jest na terenie Zadębia. Nowoczesny budynek dworca został otwarty w 1972 roku, jego stworzenie miało na celu wsparcie połączeń regionalnych. W szczególności był on zaplanowany jako końcowy przystanek dla wielu robotników dojeżdżających do fabryki zlokalizowanej w Lublinie. W miejsce zlikwidowanego przystanku, rozpoczęto budowę nowego obiektu, oddalonego o kilometr od poprzednika.

Czasy świetności

Z budynku dworca istniała możliwość przejścia przez podziemny korytarz bezpośrednio na teren zakładu. Obiekt oferował różne udogodnienia, w tym kawiarnię oraz bar szybkiej obsługi. Dworzec stał się popularnym miejscem zakupów, ponieważ w terminalu istniało wiele sklepów oraz usług. W roku 1976 uzyskał również status dworca autobusowego. Dodatkowo, w 1978 roku zainaugurowano działalność Dzielnicowego Centrum Obsługi Turystycznej PTTK, które oferowało bilety w tym również te na międzynarodowe połączenia oraz wycieczki organizowane przez LOT.

Upadek

Niestety, w latach 90. XX wieku wiele z dotychczasowych połączeń zostało zaprzestanych, co spowodowało zamknięcie dworca. Po raz ostatni autobusy PKS odjeżdżały stąd 1 września 1991 roku. Mimo iż dworzec ponownie otwarto, pozostawiono go w stanie, który nie sprzyjał jego funkcjonalności. Na pierwszym piętrze zdołał się ulokować sklep meblowy oraz kantor, jednak nie były to wystarczające bodźce do jego rozwoju. W okresie 2012-2013 zrealizowano remont peronów oraz przejścia podziemnego, a peron 1 został zasypany, z myślą o wygodniejszym przejściu naziemnym. Niestety, sama struktura dworca pozostała w nadal niezadowalającym stanie.

W latach 2010-2020 budynek został zamknięty, a jego kondycja uległa dalszemu pogorszeniu. W wyniku wandalizmu okna zostały powybijane, a w hallu urzędowali bezdomni. Co gorsza, obiekt nie został ujęty w Programie Dworcowych Inwestycji na lata 2016-2023, co wskazuje na znikomą szansę na poprawę jego sytuacji.

Przypisy

  1. Urząd Transportu Kolejowego: Wymiana pasażerska - Dane o stacjach 2022. [dostęp 17.09.2023 r.]
  2. Wykaz posterunków ruchu i punktów ekspedycyjnych PKP PLK Stan na 08.09.2023 r.
  3. Małgorzata Domagała: Był inwestycją na wyrost, koczowiskiem dla bezdomnych, od lat stoi zamknięty. Dworzec Lublin Północ do sprzedania?. Gazeta Wyborcza, 24.01.2021 r. [dostęp 10.07.2021 r.]
  4. Lublin Północny. Ogólnopolska Baza Kolejowa. [dostęp 10.07.2021 r.]
  5. Największe i najmniejsze stacje w Polsce. [w:] utk.gov.pl [on-line]. [dostęp 18.12.2019 r.]

Oceń: Lublin Północny

Średnia ocena:4.99 Liczba ocen:8