Lublin Zachodni to nowoczesny przystanek osobowy, który znajduje się w Lublinie, na granicy dzielnic Czuby Południowe oraz Zemborzyce. Jego dogodna lokalizacja przy Starym Gaju sprawia, że jest istotnym elementem infrastruktury transportowej w regionie.
Przystanek został oddany do użytku 15 grudnia 2019 roku i od tego czasu służy mieszkańcom oraz podróżnym. Przyczynia się do poprawy komunikacji w dzielnicach takich jak Czuby oraz Węglin Południowy. Dzięki swoim walorom, Lublin Zachodni stał się kluczowym punktem w systemie transportowym miasta.
Ruch pasażerski
W tej sekcji przedstawimy istotne informacje dotyczące ruchu pasażerskiego w Lublinie Zachodnim. Poniżej znajduje się tabela, która ilustruje dane dotyczące ilości pasażerów na dobę w wybranych latach.
Rok | Ilość pasażerów na dobę |
---|---|
2017 | Brak danych |
2022 | 300-499 |
Lokalizacja
Przystanek usytuowany jest pomiędzy ulicą Węglinek a Starym Gajem, co czyni go dogodnym punktem orientacyjnym. Piesi mogą dotrzeć do niego zarówno z ul. Szafirowej, korzystając z dostępnych schodów oraz podjazdów, jak również z osiedla Widok, przy czym obliguje ich do skorzystania z chodnika, który prowadzi wzdłuż torów od ul. Bursztynowej.
Nieopodal przystanku znajduje się zbiornik służący do odparowywania wody, co może być istotnym akcentem w kontekście lokalnej infrastruktury.
Planowane jest, aby do przystanku prowadziła nowa droga, łącząca pętlę komunikacji miejskiej umiejscowioną przy ul. Granitowej (osiedle Poręba) z ul. Filaretów, która obsługuje osiedle Widok. Ta nowa droga miałaby być fragmentem ul. Lubelskiego Lipca 80.
Historia
W latach 70. XX wieku pojawił się ambitny plan budowy dworca kolejowego na terenie Czubów, który miał zlokalizować się wzdłuż osi ulicy Filaretów. Zaczęto realizację tego projektu poprzez budowę przedłużenia ulicy w stronę torów, chociaż jak dotąd nie zakończono prac budowlanych. W ramach przygotowań rozsunięto również tory, co miało umożliwić powstanie tam peronu wyspowego. Dodatkowo, planowano kontynuację Trasy Zielonej, która miała biegnąć wzdłuż torów aż do współczesnej drogi S19 w kierunku Kraśnika.
Jednak w XXI wieku władze miejskie podjęły decyzję o rezygnacji z budowy przystanku w rejonie ulicy Filaretów. W rezultacie, jedynym punktem postojowym dla pociągów dalekobieżnych stanowiła stacja Lublin, obecnie znana jako Lublin Główny, od 2019 roku. Niektóre pociągi miały również możliwość zatrzymywania się na stacji Lublin Północny. Niestety, mieszkańcy gęsto zaludnionych osiedli pozostali bez dostępu do kolei, co podkreśla ograniczenia komunikacyjne w tej części miasta.
Pozostałe obiekty w kategorii "Stacje i przystanki":
Lublin Północny | Lublin Zadębie | Rudnik (przystanek osobowy) | Dworzec autobusowy w Lublinie | Lublin Główny | Lublin Tatary | Lublin Zemborzyce | Dworzec metropolitalny w Lublinie | Lublin PonikwodaOceń: Lublin Zachodni