Trasa Zielona w Lublinie


Trasa Zielona w Lublinie to ważny element infrastruktury, który ma znaczący wpływ na komunikację w tym mieście. Łączy ona różnorodne dzielnice, tworząc efektywny system szybkiego ruchu.

Trasa została zaprojektowana z myślą o ulepszeniu transportu między południowo-zachodnią a północno-wschodnią częścią Lublina. Jej przebieg częściowo wytyczono wzdłuż malowniczej doliny Bystrzycy, co nie tylko ułatwia przejazd, ale także wprowadza elementy estetyczne do codziennej komunikacji.

Oferując nowoczesne rozwiązania, Trasa Zielona przyczynia się do zwiększenia komfortu podróży mieszkańców oraz poprawy jakości życia w mieście, przeciwdziałając jednocześnie zatorom drogowym.

Przebieg

Trasa na zielonym odcinku rozpoczyna swój bieg w miejscu, gdzie znajduje się Rondo Lubelskiego Lipca 80. Cały przebieg prowadzi w kierunku południowo-zachodnim. W jej trajektorii znajdują się liczne skrzyżowania, w tym z al. Piłsudskiego oraz pl. Bychawskim. Dodatkowo, trasa krzyżuje się także z ul. Stadionową oraz ul. Cukrowniczą.

Według dokumentów SUiKZP z 2000 roku oraz MPZP z 2002 roku, zaplanowano, że przebieg trasy doprowadzi do skrzyżowania z ul. Krochmalną oraz Diamentową. Następnie trasa ma prowadzić wzdłuż torów kolejowych aż do zachodniej granicy miasta.

Historia

Trasa Zielona, znana wcześniej pod nazwą Parkowa, została uwzględniona w planach zagospodarowania przestrzennego, które datowane są na 1959 i 1969 rok. Jej trasa miała rozciągać się wzdłuż ulic: Krochmalnej oraz Młyńskiej, aż do skrzyżowania al. Zygmuntowskich z ul. 1 Maja. Dalej prowadziła przez dolinę Bystrzycy do połączenia z trasą W-Z, kontynuując przebieg przez ul. Łęczyńską oraz ulicę Turystyczną.

Rozpoczęcie budowy pierwszego odcinka, który rozciągał się od ronda Lubelskiego Lipca 80 do ul. Młyńskiej, miało miejsce w 2001 roku. Celem tej inwestycji było odciążenie tranzytowego ruchu na drodze wojewódzkiej nr 835, szczególnie na ulicy 1 Maja. Z kolei drugi odcinek, oddany do użytku w 2015 roku, rozciągał się między al. Piłsudskiego a ul. Stadionową, mając na celu również odciążenie ruchu z ulic Krochmalnej oraz Młyńskiej.

W 2016 roku ogłoszono przetarg na budowę kolejnego odcinka, który miał biec równolegle do ul. Krochmalnej, aż do skrzyżowania z ulicami Krochmalną i Diamentową. Plan zakładał przebudowę tego skrzyżowania w sposób umożliwiający stworzenie dwóch poziomów ruchu, gdzie część pojazdów zostanie skierowana na estakadę w ciągu ulic Krochmalna – Diamentowa. Zwrócono uwagę, że ma to być ostatni odcinek Trasy Zielonej.

Jednak plany budowy dalszej części odcinka, przewidującego trasę od wspomnianego wcześniej skrzyżowania, spotkały się z kontrowersjami. Nowy odcinek miał biec wzdłuż południowej granicy Czubów Południowych do alei Kraśnickiej. Alternatywnie wskazywano na trasę przez ulicę Jana Pawła II, która przy planowaniu obwodnicy miejskiej Lublina była rozważana już w 2012 roku. Powrócono do koncepcji budowy Trasy Zielonej w 2023 roku, która miałaby biec pomiędzy osiedlami Czubów Południowych a Starym Gajem, z zamiarem dotarcia do przystanku kolejowego Lublin Zachodni oraz przedłużenia drogi Granitowej.

Otoczenie

Trasa Zielona jest umiejscowiona w obrębie terenów, które kiedyś zajmowała zlikwidowana Cukrownia Lublin. Na tym obszarze znajduje się Arena Lublin, która pełni ważną rolę w lokalnym życiu sportowym i kulturalnym.

Nieopodal tej trasy możemy natrafić na kilka atrakcji, które zachęcają do aktywnego spędzania czasu. W pobliskiej okolicy znajduje się hala sportowa MOSiR, a także kompleks basenów, w skład którego wchodzi m.in. Aqua Lublin, oferujący różnorodne udogodnienia dla miłośników pływania.

Innym ważnym punktem otoczenia Trasy Zielonej jest Park Ludowy, idealne miejsce na spacery i relaks wśród natury. Dodatkowo, niedaleko znajduje się dworzec kolejowy oraz planowana lokalizacja Metropolitarnego Centrum Komunikacyjnego, co czyni ten obszar dynamicznie rozwijającym się centrum komunikacyjnym.

Przypisy

  1. PiotrP. Kozłowski PiotrP., Miasto chce zbudować wielką ulicę w malowniczym wąwozie. Mieszkańcy ostro: "kretyński pomysł!" [online], lublin.wyborcza.pl, 22.04.2023 r. [dostęp 25.04.2023 r.]
  2. Trasa Zielona zostanie wydłużona. Do skrzyżowania Diamentowej z Krochmalną [online], lublin.naszemiasto.pl, 21.03.2016 r. [dostęp 16.04.2016 r.]
  3. a b Trasa Zielona w Lublinie. Pojedziemy już jesienią tego roku. spottedlublin.pl, 23.04.2015 r. [dostęp 26.08.2015 r.]
  4. Trasa Zielona od piątku otwarta dla kierowców. naszemiasto.pl, 26.08.2015 r. [dostęp 26.08.2015 r.]
  5. Trasa Zielona w Lublinie. Kolejny odcinek będzie gotowy w 2015 roku. naszemiasto.pl, 17.06.2014 r. [dostęp 26.08.2015 r.]
  6. Trasa Zielona w Lublinie: Co dalej z budową?. mmlublin.pl, 15.10.2012 r. [dostęp 26.08.2015 r.]
  7. Rewolucja drogowa w Lublinie. Między dzielnicami wewnętrzną obwodnicą. dziennikwschodni.pl, 06.11.2012 r. [dostęp 26.08.2015 r.]
  8. Uchwała Nr 1688/LV/2002 z dnia 26 września 2002 w sprawie Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Lublina - część II [online], bip.lublin.eu, 26.09.2002 r. [dostęp 18.06.2016 r.]
  9. Uchwała Nr 359/XXII/2000 z dnia 13 kwietnia 2000 studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Lublin - załącznik stanowi studium opracowane przez BUA oraz suplement do niego [online], bip.lublin.eu, 13.04.2000 r. [dostęp 17.06.2016 r.]
  10. Pozostałością wstępnych prac budowy drogi dojazdowej do tego odcinka są konstrukcje wsporcze drugiej jezdni wiaduktu ulicy Filaretów przy pętli osiedle Widok. Nasze pomysły do Budżetu Obywatelskiego 2016. ltzt.org. [dostęp 26.08.2015 r.]
  11. Wiadomo już kto przedłuży ul. Muzyczną i postawi nowy most na Bystrzycy. Za 42 mln zł. dziennikwschodni.pl. [dostęp 29.09.2015 r.]
  12. Park Ludowy przejdzie odnowę. beta.lublin.eu. [dostęp 29.09.2015 r.]

Oceń: Trasa Zielona w Lublinie

Średnia ocena:4.7 Liczba ocen:24