Plac Bychawski w Lublinie to jedno z najważniejszych miejsc w tym historycznym mieście. Jest on nie tylko przestrzenią publiczną, ale także kluczowym punktem komunikacyjnym, który łączy dwie istotne arterie: ulicę Kunickiego oraz Trasę Zieloną.
Plac ten odgrywa ważną rolę w urbanistyce Lubina, a jego lokalizacja umożliwia mieszkańcom oraz turystom łatwe poruszanie się po mieście. Jest to również miejsce spotkań i wydarzeń społecznych, co sprawia, że jest tożywo i dynamicznie rozwijająca się przestrzeń.
Historia
Historie placu Bychawskiego w Lublinie są pełne interesujących zmian i transformacji. Dawniej ten plac stanowił główny punkt przedmieścia Piaski, obecnie zlokalizowany jest w dzielnicy Za Cukrownią. Przed powstaniem kolei żelaznej, obszar ten miał charakter typowego żydowskiego szetla, natomiast pierwszy polski sklep usytuowany był tutaj dopiero w roku 1901.
Ważnym punktem w historii placu Bychawskiego było uruchomienie dworca głównego PKP w 1877 roku, co znacząco wpłynęło na funkcjonowanie tej przestrzeni. Od tego momentu plac zyskał na znaczeniu, stając się jednym z kluczowych ciągów komunikacyjnych w Lublinie, a cały rejon znacząco przekształcił się w rozwijającą się dzielnicę przemysłową.
Jednak po zamknięciu cukrowni, na skutek zmieniającej się dynamiki, dzielnica straciła swoje przemysłowe znaczenie, a plac Bychawski przekształcił się w jedynie spokojną ulicę, daleką od swojego dawnego blasku.
Budowa
„Plac Bychawski to w rzeczywistości dwujezdniowa przestrzeń, która składa się z trzech pasów ruchu w obu kierunkach. Ma on długość 150 m i stanowi przedłużenie ulicy Wolskiej. Rozpoczyna się od skrzyżowania z ulicami 1 Maja oraz Władysława Kunickiego i prowadzi w kierunku Śródmieścia.
Na tym skrzyżowaniu zainstalowano sygnalizację świetlną, co zapewnia bezpieczeństwo ruchu. Plac Bychawski dobiega końca na skrzyżowaniu z ulicą Lubelskiego Lipca 80, które są częścią Trasy Zielonej. Po tej lokalizacji, droga kontynuuje się jako aleja Józefa Piłsudskiego. Również na tym skrzyżowaniu zainstalowano sygnalizację świetlną, co jest istotne dla organizacji ruchu w tym rejonie.”
Otoczenie
Na początku placu Bychawskiego można dostrzec gęstą zabudowę kamienic, które powstały na początku XX wieku. To miejsce, które z zachowaniem historycznego charakteru, przyciąga uwagę przechodniów. Idąc dalej, po lewej stronie zauważymy parking usytuowany w miejscu, gdzie niegdyś znajdowało się skrzyżowanie z ul. Młyńską.
Również po prawej stronie, niestety nieco zapomniana, pozostaje lokalizacja dawnej stacji paliw, która w przeszłości tętniła życiem. Warto zaznaczyć, że od placu, w odległości około 400 metrów, mieści się stacja kolejowa Lublin Główny, która jest dobrze skomunikowana z innymi częściami miasta.
Aby dotrzeć do stacji, można skorzystać z ul. 1 Maja, która przed II wojną światową nosiła nazwę Foksal. Ten odcinek drogi prowadzi nas bezpośrednio do celu, co czyni podróż równie wygodną, jak i przyjemną.
Komunikacja miejska
Na placu Bychawskim w Lublinie działa wiele linii transportu publicznego, zarówno autobusowych, jak i trolejbusowych, które są obsługiwane przez Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie.
Oprócz linii komunikacyjnych, nad ul. znajduje się również trakcja trolejbusowa, co ułatwia podróże po mieście.
Przypisy
- Robert Kuwałek: Lublin – przedmieście Piaski. Teatr NN. [dostęp 31.08.2020 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Ulice i place":
Plac Dworcowy w Lublinie | Ulica Wolska w Lublinie | Ulica Wrotkowska w Lublinie | Rondo Lubelskiego Lipca ’80 w Lublinie | Rondo Romana Dmowskiego w Lublinie | Ulica Wyzwolenia w Lublinie | Plac Łokietka w Lublinie | Ulica Zbożowa w Lublinie | Ulica Zorza w Lublinie | Ulica 1 Maja w Lublinie | Ulica Tadeusza Szeligowskiego w Lublinie | Ulica Prymasa Stefana Wyszyńskiego w Lublinie | Ulica Północna w Lublinie | Ulica Poligonowa w Lublinie | Ulica Nałkowskich w Lublinie | Ulica Lubelskiego Lipca 80 w Lublinie | Ulica Lubartowska w Lublinie | Ulica Koncertowa w Lublinie | Ulica Józefa Poniatowskiego w Lublinie | Ulica Józefa Franczaka „Lalka” w LublinieOceń: Plac Bychawski w Lublinie