Droga Męczenników Majdanka, znacząca ulica w Lublinie, odgrywa ważną rolę w komunikacji miejskiej oraz w historii tego regionu.
Jej znacznie wykracza poza zwykłe odzwierciedlenie topografii, stając się symbolem pamięci o tragicznych wydarzeniach historycznych. Ulica przyciąga uwagę zarówno lokalnych mieszkańców, jak i turystów, którzy chcą zgłębić bogactwo kulturowe Lublina.
Historia
Do czasu wybuchu II wojny światowej, teren ten był szeroko znany jako szosa zamojska. Z perspektywy centrum Lublina, po lewej stronie tej drogi znajdowały się zabudowania Lubelskiej Wytwórni Samolotów. Część tych obiektów przetrwała do dnia dzisiejszego i kończyła się na wysokości dzisiejszej ulicy Wrońskiej, a dalej rozciągało się lotnisko wytwórni, które obecnie nosi nazwę ZOR.
Po prawej stronie szosy, w okolicach współczesnej ulicy Startowej, można było dostrzec nieliczne wolno stojące kamienice, które przetrwały z okresu przed I wojną światową. Dalej, w kierunku zachodnim, ekosystem tej miejscowości uzupełniały tzw. „pola bronowickie”. Warto zauważyć, że początkiem szosy była linia kolejowa łącząca Warszawę z Kowel.
W latach 60. XX wieku, w wyniku znaczącego obniżenia kąta nachylenia drogi, wybudowano wiadukt, który został oddany do użytku w 1964 roku, w czasie obchodów 20-lecia Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej. O tym ważnym wydarzeniu przypomina okolicznościowa tablica umieszczona w tym miejscu. Historyczne znaczenie tej drogi nabrało szczególnego wymiaru w lipcu 1944 roku, kiedy to oddziały Armii Czerwonej wkraczały do Lublina, przebiegając właśnie tą trasą.
Opis
Droga Męczenników Majdanka pełni rolę wylotową w kierunku Świdnika oraz Piask, przy czym obecny ruch tranzytowy został skierowany na równoległą al. Witosa. Ulica zaczyna się od skrzyżowania z takimi ulicami jak: Wolską, Łęczyńską i Fabryczną, stanowiąc kontynuację ostatniej z nich. Jej nazwa jest wyrazem pamięci dla tych, którzy stracili życie z rąk hitlerowców w obozie koncentracyjnym na Majdanku. W bezpośrednim sąsiedztwie ulicy, przy posesji nr 67, znajduje się muzeum, które upamiętnia te tragiczne wydarzenia. Z tej drogi można dostrzec również Pomnik Walki i Męczeństwa, który został zaprojektowany przez Wiktora Tołkina.
Naprzeciwko byłego obozu, na terenie o powierzchni 30 hektarów, oznaczonym numerem 70, do 2008 roku znajdowała się jednostka wojskowa, która została zlikwidowana. Od 2009 roku teren ten był dzierżawiony przez Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. Aktualnie znajduje się tu baza 2 Lubelskiej Brygady Obrony Terytorialnej. Dodatkowo, przy Drodze Męczenników Majdanka usytuowany jest duży cmentarz komunalny, znany jako „Cmentarz na Majdanku”.
W pobliżu skrzyżowania z ul. Lotniczą wznosi się kościół pw. Św. Maksymiliana Kolbego, który znajduje się przy posesji nr 27. Inny, mniej znany pomnik, „Krzyż Wdzięczności”, znajduje się w pobliżu nieistniejących już Lubelskich Zakładów Naprawy Samochodów (LZNS) (posesja nr 71). Pomnik ten został ustawiony w celu upamiętnienia strajków z lipca 1980 roku i w 2010 roku został prawie całkowicie zastąpiony nowym monumentem.
Do końca lat 80. XX wieku, ulica stanowiła trasę tranzytową dla drogi krajowej nr 17, wcześniej drogi państwowej nr 14 oraz międzynarodowych E81 i T12, prowadzących w stronę Chełma i Zamościa. Droga Męczenników Majdanka, przed wydzieleniem z niej ulicy Józefa Franczaka „Lalka”, zajmowała siódme miejsce w Lublinie pod względem długości, osiągając 5036 metrów.
Przypisy
- Kontakt [online], Wojsko-Polskie.pl [dostęp 07.04.2022 r.]
- 10 najdłuższych ulic Lublina. Która z nich ma aż 6955 metrów?. dziennikwschodni.pl, 01.01.2017 r. [dostęp 16.01.2021 r.]
- Paweł P. Reszka: KUL wydzierżawił jednostkę wojskową na Majdanku. [w:] gazeta.lublin [on-line]. 17.08.2009 r. [dostęp 23.04.2019 r.]
- Odsłonięcie Pomnika Wdzięczności (artykuł i zdjęcia dziennikarza obywatelskiego). [w:] Moje Miasto [on-line]. 25.07.2010 r. [dostęp 23.04.2019 r.]
- Mariusz Wojciech Majewski: Przemysł lotniczy w Lublinie 1919-1939. Warszawa: Wydawnictwo ZP, 2009 r. s. 258. ISBN 978-83-61529-31-6.
- Samochodowy atlas Polski 1:500 000. Wyd. V. Warszawa: Państwowe Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych, 1979 r. ISBN 83-7000-017-7. Brak numerów stron w książce.
- Atlas samochodowy Polski 1:500 000. Wyd. IV. Warszawa: Państwowe Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych, 1965 r. Brak numerów stron w książce.
Pozostałe obiekty w kategorii "Ulice i place":
Aleja Kraśnicka w Lublinie | Aleja Solidarności w Lublinie | Aleja Spółdzielczości Pracy w Lublinie | Aleja Tysiąclecia w Lublinie | Aleja Warszawska w Lublinie | Aleja Władysława Andersa w Lublinie | Aleje Zygmuntowskie w Lublinie | Rondo Honorowych Krwiodawców w Lublinie | Rondo im. Eugeniusza Kasprzaka | Plac Litewski w Lublinie | Aleja Tadeusza Mazowieckiego w Lublinie | Aleja Józefa Piłsudskiego w Lublinie | Ulica Chemiczna w Lublinie | Ulica Bohaterów Września w Lublinie | Plac Zamkowy w Lublinie | Ulica Archidiakońska w Lublinie | Ulica Aleksandra Zelwerowicza w Lublinie | Ulica 1 Maja w Lublinie | Ulica Zorza w Lublinie | Ulica Zbożowa w LublinieOceń: Droga Męczenników Majdanka w Lublinie