Józef Czechowicz, urodzony 15 marca 1903 roku w Lublinie, a zmarły 9 września 1939, jest jednym z najbardziej fascynujących polskich poetów awangardowych dwudziestolecia międzywojennego. Jako jeden z pionierów grupy poetyckiej „Reflektor”, Czechowicz odegrał kluczową rolę w literackim pejzażu tego okresu, przyciągając uwagę wielu młodych twórców, którzy zostali zaliczeni do ruchu znanego jako II Awangarda. W gronie poetów, którzy pod jego wpływem rozwijali swoje kariery, znajdował się Stanisław Piętak, Bronisław Ludwik Michalski, a także Józef Łobodowski.
Czechowicz był nie tylko utalentowanym poetą, ale także aktywnym uczestnikiem życia literackiego w Lublinie. Jego twórczość wyróżniała się liryzmem oraz głębokim związkem z miastem, o którym pisał wiele swoich utworów. Poza pracą twórczą, Czechowicz pełnił też rolę redaktora w kilkunastu czasopismach, koncentrując się przede wszystkim na literaturze oraz publikacjach dla dzieci.
Nie można zapomnieć, że był również pracownikiem Polskiego Radia, gdzie pisał słuchowiska radiowe, przyczyniając się tym samym do rozwijania kultury audiowizualnej w Polsce. Jego wszechstronność i zaangażowanie w różne formy działalności artystycznej z pewnością uczyniły go jednym z najbardziej wpływowych poetów swojego czasu.
Życiorys
Józef Czechowicz przyszedł na świat 15 marca 1903 roku w Lublinie, jako czwarte dziecko w rodzinie Pawła oraz Małgorzaty z Sułków. Jego dzieciństwo miało miejsce w małej suterenie pod adresem Kapucyńska 3, która pierwotnie wchodziła w skład dawnego hotelu Victoria, zburzonego podczas II wojny światowej. Miejsce to było mieszkaniem służbowym jego ojca, który pełnił rolę woźnego w Banku Handlowym. W 1912 roku nastąpiła tragedia – zmarł jego ojciec, a posadę tę przejęła jego matka.
W roku 1913 rozpoczął naukę w jednojęzycznej rosyjskiej szkole elementarnej, a dzięki determinacji matki i rodzeństwa nauczył się w tym czasie czytać i pisać po polsku. W 1915, gdy Lublin został zajęty przez Austriaków, Czechowicz przeszedł do nowo utworzonej pierwszej polskiej szkoły powszechnej, którą z sukcesem ukończył w 1917 roku. Po tym zdał egzaminy do czteroletniego Seminarium Nauczycielskiego.
W 1920 roku Józef wstąpił jako ochotnik do armii i wziął udział w wojnie polsko-bolszewickiej. Po trzech miesiącach walk, w październiku wrócił do szkoły, gdzie uzyskał dyplom ukończenia nauki w 1921 roku. Jego dalsza edukacja obejmowała Wyższy Kurs Nauczycielski w Lublinie oraz studia w Instytucie Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. Po zakończeniu studiów, podjął pracę jako nauczyciel w Słobódce na Wileńszczyźnie, a później nauczał we Włodzimierzu Wołyńskim oraz w Lublinie, gdzie pełnił także funkcję kierownika szkoły specjalnej.
W latach dwudziestych, około 1923 roku, był jednym z założycieli czasopisma literackiego „Reflektor”, które dało mu szansę na debiut literacki – jego utwór „Opowieść o papierowej koronie” znalazł się w pierwszym numerze. Już w 1927 roku ukazał się jego pierwszy tomik poezji zatytułowany „Kamień”, który spotkał się z pozytywnym odzewem ze strony krytyków literackich. W 1930 dlaczego otrzymał stypendium z Ministerstwa Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego, co umożliwiło mu wyjazd do Francji.
Po powrocie do rodzinnego Lublina, działał jako redaktor dodatku literackiego do „Ziemi Lubelskiej” oraz zainaugurował wydawanie własnego dziennika pt. „Kurier Lubelski”, z którego ukazało się 129 numerów. Po zakończeniu pracy nad „Kurierem” próbował utworzyć kolejny dziennik, co zaowocowało wydaniem „Dziennika Lubelskiego”, który jednak ukazał się w zaledwie dziewięciu numerach.
W maju 1932 roku poeta miał zaszczyt współuczestniczyć w zakładaniu Lubelskiego Związku Literatów razem z Franciszką Arnsztajnową, organizacji, która miała skupić pisarzy z województwa lubelskiego, bez względu na styl czy tematykę. W 1933 Czechowicz przeniósł się do Warszawy, gdzie pełnił rolę redaktora Kolumny Literackiej w dwutygodniku „Zet”, a także redagował czasopisma dziecięce „Płomyk” oraz „Płomyczek”. Regularnie współpracował z różnymi czasopismami, takimi jak „Głos Nauczycielski”, „Pion” oraz „Kamena”, a w Polskim Radiu pracował w dziale literackim. W latach 1938–1939 wydawał kwartalnik „Pióro”.
Po wybuchu II wojny światowej, Czechowicz został zmuszony do powrotu do Lublina, ewakuując się wraz z pracownikami Polskiego Radia. Tragicznie, poeta zginął 9 września 1939 roku podczas bombardowania Lublina przez niemieckie lotnictwo. W momencie śmierci przebywał w zakładzie fryzjerskim w kamienicy przy Krakowskim Przedmieściu 46. Jego zwłoki zostały zidentyfikowane dzięki małemu, czerwonemu słownikowi języka angielskiego, który zawsze nosił ze sobą. Zmarł zaledwie kilkaset metrów od swojego rodzinnego domu, w okolicznościach, które stały się echem wiersza „Żal”, w którym pisał „ja bombą trafiony w stallach”. Pochowano go w kwaterze poległych w 1939 roku na cmentarzu przy ul. Lipowej w Lublinie (kwatera P4KJ-6-3).
W miejscu, gdzie niegdyś stała zniszczona kamienica, po wojnie utworzono plac nazwany imieniem Józefa Czechowicza. W 1969 roku w tym miejscu odsłonięto pomnik poety, upamiętniający jego twórczość i życie.
Twórczość
Po długich latach artysta jest doceniany jako jeden z najbardziej unikalnych oraz indywidualnych twórców swojego czasu. W jego poezji wyróżnia się szczególnie asyndeton, czyli figura składniowa polegająca na pomijaniu spójników, co nadaje wierszom dynamiczny rytm. Poeta, w późniejszym etapie twórczości, posługiwał się fonostylistyką, którą można zaobserwować również w dziełach Mirona Białoszewskiego oraz niektórych utworach Cypriana Kamila Norwida.
W swoich wczesnych kompozycjach Czechowicz kreuje niezwykle oniryczną, lecz jednocześnie stonowaną atmosferę, która nie pozwala całkowicie zagubić się w sensualizmie czy erotyce. Obecna jest w niej silna nuta niedosytu oraz freudowska sublimacja, w której erotyczne pragnienia znajdują ujście w przeróżnych przedmiotach zastępczych, na przykład, zamiłowanie do muzyki może być interpretowane jako pragnienie erotyczne.
Debiut w roli pisarza przypadł na rok 1923, kiedy to w lubelskim „Reflektorze” opublikował utwór prozatorski pod tytułem Opowieść o papierowej koronie. Ważnym wątkiem w tym dziele jest przejawiana w jego treści, niespełniona homoseksualna miłość.
Jeszcze przed wybuchem drugiej wojny światowej, Czechowicz z powodzeniem oddaje w swoich wierszach nastrój katastrofy i upadku. W ten sposób wchodzi w krąg II Awangardy oraz motyw katastrofizmu. Wiersze te odznaczają się silną, hipnotyzującą sugestywnością, której senny nastrój ma na celu przyciągnięcie uwagi czytelnika jedynie na rozwój i interpretację tekstu. Wiele z jego katastroficznych wierszy ukazuje lęk wobec rzeczywistości, intuicję nadchodzącej tragedii oraz niepokój i niepewność.
W wielu z jego prac można dostrzec intertekstualny dialog, dlatego odbiór twórczości Czechowicza jest doświadczeniem całościowym.
Wybrane publikacje
- Kamień, Lublin 1927,
- Dzień jak co dzień. Wiersze z lat 1927, 1928, 1929, Warszawa 1930,
- Ballada z tamtej strony, Warszawa 1932,
- Stare kamienie (wspólnie z F. Arnsztajnową), Lublin 1934,
- W błyskawicy. Poezje, Warszawa 1934,
- Nic więcej, Warszawa 1936,
- Czasu jutrzennego, 1937, wyst. Warszawa Teatr Nowy 1939,
- nuta człowiecza, Warszawa 1939.
Czechowicz w piosenkach
Józef Czechowicz, jako wybitny twórca poezji, zyskał uznanie także w muzyce, gdzie jego utwory były adaptowane przez wielu artystów. Oto niektóre z najbardziej znaczących wykonawców, którzy tworzyli utwory inspirowane jego literackimi dokonaniami:
- 1977 – Marek Grechuta: Szalona lokomotywa – tekst utworu Motorek,
- 1991 – Grzegorz Turnau: Naprawdę nie dzieje się nic – tekst utworu Przez kresy,
- 2006 – Grzegorz Turnau: Historia pewnej podróży – teksty utworów Twoja postać i Motorek,
- 1993 – Armia: Czas i byt – tekst utworu Archanioły i ludzie,
- 1997 – Marek Andrzejewski: Trolejbusowy batyskaf – tekst utworu Przez kresy,
- 2008 – Federacja: Klechdy Lubelskie – teksty utworów Przez kresy i Inwokacja,
- 2013 – Włodek Pawlik i inni wykonawcy: Wieczorem – cała płyta składa się z utworów do słów Józefa Czechowicza.
Przypisy
- Pomnik Józefa Czechowicza na placu Czechowicza. Ośrodek „Brama Grodzka ‐ Teatr NN”, 2014. [dostęp 02.02.2019 r.]
- Informacje w serwisie Grobonet. [dostęp 29.08.2020 r.]
- "Wyjątkowo długa linia" H. Krall, s. 64, Wydawnictwo a5, 2004.
- Zob. Tomasz Kaliściak, Milcząca komnata króla Henryka. Wokół „Opowieści o papierowej koronie” Józefa Czechowicza, „Pamiętnik Literacki”, 2008, z. 4.
- "Czechowicz, to jest o poezji między wojnami" Cz. Miłosz, s. 47, Muzeum Okręgowe Józefa Czechowicza, 1981.
- Józef J. Czechowicz, Kamień : Inwokacja ; Na wsi ; Kołysanki ; Pędem ; Śmierć ; Odpowiedź ; Koniec rewolucji ; Knajpa ; O niebie ; Więzień miłości ; Front ; Bieg bez nadziei, wyd. 1927 [online], polona.pl [dostęp 07.03.2018 r.]
- Józef J. Czechowicz, Dzień jak co dzień, wyd. 1930 [online], polona.pl [dostęp 07.03.2018 r.]
- Józef J. Czechowicz, Ballada z tamtej strony, wyd. 1932 [online], polona.pl [dostęp 07.03.2018 r.]
- Józef J. Czechowicz, Stare kamienie, wyd. 1934 [online], polona.pl [dostęp 07.03.2018 r.]
- Józef J. Czechowicz, Nic więcej, wyd. 1936 [online], polona.pl [dostęp 07.03.2018 r.]
- Józef J. Czechowicz, Nuta człowiecza, wyd. 1939 [online], polona.pl [dostęp 07.03.2018 r.]
- Mańkowski 1978, s. 47.
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Junior Stress | Ludomir Michał Rogowski | Maciej Sieńczyk | Maria Gorczyńska | Andrzej Kot | Marcin Świetlicki | Piotr Szczepanik | Zbigniew Hołdys | Krzysztof Woliński (muzyk) | Jakub Glatsztejn | Alfred Gauda | Andrzej Markowski (muzyk) | Etel Szyc | Jerzy Onuch | Dariusz Sułkowski | Robert Chmielewski | Feliks Brodowski | Magdalena Welc | Barbara Zworska-Raziuk | Michał Wójcik (komik)Oceń: Józef Czechowicz (poeta)