Ryszard Kulm


Ryszard Kulm, urodzony w 1921 roku w Lublinie, a zmarły w 1992 roku w Poznaniu, był osobistością, której osiągnięcia znacząco wpłynęły na polski design. Był nie tylko projektantem wnętrz i biżuterii, ale również uznawanym scenografem teatralnym.

Jego wkład w rozwój sztuki użytkowej oraz scenografii pozostaje w pamięci wielu, podkreślając różnorodność jego twórczości.

Życiorys

Życiorys twórczy Ryszarda Kulma rozpoczął się w trudnych czasach okupacji, kiedy to podjął naukę w Lubelskiej Szkole Malarstwa i Rysunku. Jego talent szybko zaczął zyskiwać na znaczeniu, a w 1944 roku miał swoje premierowe wystąpienie na ogólnopolskiej wystawie malarstwa i rysunku w Muzeum Lubelskim.

Po zakończeniu wojny, w 1946 roku, wraz z żoną Marią osiedlił się w Szczecinie, angażując się w tworzenie lokalnego środowiska artystycznego, działającego przede wszystkim w obszarze sztuki plastycznej. Jego współpraca z szczecińskim Teatrem Polskim jako scenograf przynosiła nowe wyzwania i doświadczenia.

Następnie, w 1951 roku, małżeństwo przeniosło się do Poznania, gdzie Kulm zajął się projektowaniem przestrzeni oraz wystaw, w tym kluczowych dla Międzynarodowych Targów Poznańskich. Był członkiem Grupy EF, co pozwoliło mu eksplorować nowe formy artystycznego wyrazu.

W latach pięćdziesiątych stworzył serie znakomitych projektów, takich jak dekoracja na piknik mickiewiczowski oraz miasteczko młodzieży poznańskiej. Zasłynął także dzięki wystawie w Teatrze Narodowym w Warszawie, która stała się jednym z etymonów jego kariery w 1959 roku.

Ryszard Kulm zaprojektował również przestrzenie dla placówek usługowych, m.in. oddział PEKAO czy salon kosmetyczny w znanym Okrąglaku. Innowacyjność przejawiał także w twórczości na polu projektowania mebli, opakowań i nowoczesnych zabawek.

Kluczowy punkt kariery Kulmów stanowi pasja do biżuterii, rozpoczęta w 1965 roku, gdy Maria uzyskała odpowiednie uprawnienia. Początkowo wykonywali swoje dzieła w miedzi, charakteryzując je geometrycznymi formami i urozmaiceniem detalami jak wisiorki i spirale. Od 1976 roku ich uwaga skupiła się na srebrze, z którego tworzyli przestrzenne, asymetryczne kompozycje.

Nieodłącznym elementem ich twórczości stały się naturalne inspiracje oraz włączenie takich materiałów jak masa perłowa i emalie. W latach 80. wrócili do prostszych, acz pełnych wyrazu geometrycznych form, spośród których wyróżniały się bogate w relief i fakturę projekty wystawiane w autorskiej galerii przy Starym Rynku w Poznaniu.

Kulmowie uczestniczyli w licznych wystawach, zarówno w kraju, jak i za granicą, zdobywając uznanie na 18 wystawach indywidualnych i 13 zbiorowych. Ich twórczość stała się rozpoznawalna, a pionierskie podejście do biżuterii sztuki użytkowej pozostaje niezmiennie inspirujące.

Przypisy

  1. Magdalena Grzelak-Grosz, Wisiory, neony, salony, w: IKS Poznański Informator Kulturalny, Sportowy i Turystyczny nr 10(300)/2016, s.48-49, ISSN 1231-9139
  2. Magdalena Grzelak-Grosz: Kulm. Galeria biżuterii 1965–1992 Archiwum Jacka Kulma. CYRYL – wirtualne muzeum historii Poznania. [dostęp 07.05.2019 r.]
  3. Biżuteria artystyczna Marii i Ryszarda Kulm: katalog wystawy. Zygmunt Dolczewski i Maria Michałowska-Barłóg (opracowanie katalogu), Henryk Kondziela (red.). Poznań: Muzeum Narodowe w Poznaniu Biuro Wystaw Artystycznych w Poznaniu, 1987. [dostęp 07.05.2019 r.]

Oceń: Ryszard Kulm

Średnia ocena:4.96 Liczba ocen:18