UWAGA! Dołącz do nowej grupy Lublin - Ogłoszenia | Sprzedam | Kupię | Zamienię | Praca

Rafał Ohme


Rafał Krzysztof Ohme, urodzony w 1968 roku w Lublinie, to wybitny polski psycholog, który zdobył uznanie w dziedzinie zarządzania oraz marketingu. Jego prace naukowe oraz działalność dydaktyczna znacząco wzbogaają obszar wiedzy w tych specjalizacjach.

Jako wykładowca akademicki, Rafał Ohme dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem z młodymi adeptami nauki, inspirując ich do odkrywania tajników psychologii stosowanej w praktyce biznesowej.

Życiorys

Rafał Ohme to wybitny specjalista w dziedzinie psychologii i neuronauki, który swoją karierę akademicką zainaugurował w 1992 roku, uzyskując tytuł magistra psychologii na Uniwersytecie Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie. Dwa lata później, w 1994 roku, zakończył indywidualne studia doktoranckie na Wydziale Nauk Społecznych Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. W latach 1995–1996 miał zaszczyt być stypendystą Fulbrighta, co umożliwiło mu naukę w Kellogg School of Management.

Pobyt w Chicago przyniósł mu możliwość współpracy z prof. Davidem Messickiem, z którym badał etyczne aspekty prowadzenia biznesu. Odbywając doświadczenia nad podświadomymi emocjami w laboratorium prof. Roberta Zajonca na Uniwersytecie Stanford, stworzył fundamenty do swojej rozprawy habilitacyjnej, jak również rozwijał swoją ojczystą działalność naukową.

W 1992 roku rozpoczął pracę na Uniwersytecie Marii Curie Skłodowskiej, którą kontynuował do 1999 roku. W 1997 roku podjął wyzwania zawodowe na Uniwersytecie SWPS, a rok później zaczął pracę w Polskiej Akademii Nauk, gdzie pozostał do 2009 roku. Ponadto, piastował stanowisko wykładowcy na Uniwersytecie SWPS, awansując na profesora nadzwyczajnego, a także prowadził zajęcia na Uniwersytecie Renmin w Pekinie oraz Szkole Biznesu Uniwersytetu Stellenbosch w Kapsztadzie jako profesor wizytujący.

W 1997 roku otrzymał stypendium Fundacji Nauki Polskiej, a dwa lata później dołączył do Instytutu Psychologii Polskiej Akademii Nauk, gdzie uzyskał stopień doktora habilitowanego za pracę poświęconą podprogowym informacjom mimicznym.

Rafał Ohme jest również aktywnym członkiem najważniejszych stowarzyszeń w obszarze marketingu, neuronauki i psychologii. Od 2012 roku pełni funkcję w zarządzie Neuromarketing Science and Business Association, organizacji, która łączy ekspertów z ponad 85 krajów w dziedzinie neuronauki i biznesu. Należy także do wielu innych znaczących organizacji, takich jak Advertising Research Foundation, American Advertising Association, European Advertising Association, Neuro-Psycho-Economics Society oraz American Psychological Society.

Jego wiedza i doświadczenie w zakresie psychologii przyczyniły się do wielokrotnej obecności na międzynarodowych konferencjach i seminariach. Wystąpił z wykładem honorowym podczas EXPO w Hanowerze w 2000 roku, a także podczas EUROPALIA w Brukseli w 2001 roku. W kolejnych latach współorganizował ogólnopolskie sympozja naukowe w Jadwisinie, które poruszały tematy automatyzmów, świadomości i intencjonalności w perspektywie interdyscyplinarnej.

W 2009 roku w Krakowie zorganizował konferencję Neuroconnections, która zgromadziła przedstawicieli światowych firm badawczych, domów medialnych oraz agencji reklamowych. Wydarzenie to odbyło się z udziałem uczestników z 15 krajów zrzeszonych na wszystkich kontynentach.

Rafał Ohme jest również założycielem innowacyjnej firmy „Neurohm”, która wykorzystuje analizę reakcji fizjologicznych, w tym fal mózgowych oraz czasów reakcji, w kontekście marketingowym i HR. Dodatkowo prowadzi działalność w ramach „FEEL.DO.THINK.”, skoncentrowanej na edukacji oraz szkoleniach dotyczących emocji i skutecznej komunikacji w zarządzaniu.

Życie prywatne

Rafał Ohme był mężem psycholożki oraz dziennikarki Małgorzaty Ohme. W ich związku urodziły się dwoje dzieci: Jerzy oraz Klara.

Nagrody i wyróżnienia

Rafał Ohme to uznawany specjalista w swojej dziedzinie, który zdobył liczne nagrody oraz wyróżnienia w ciągu swojej kariery.

Wśród jego osiągnięć znajdują się prestiżowe nagrody, takie jak nagroda Prezydenta RP w Konkursie Primus Inter Pares, jak również nagroda Premiera RP przyznana za najznakomitszą pracę doktorską.

Dodatkowo, na jego koncie znajduje się stypendium Fundacji Nauki Polskiej, które jest dowodem na jego zaawansowane osiągnięcia naukowe.

Warto również wspomnieć, że był finalistą w konkurencyjnym konkursie Przedsiębiorca Roku 2015 organizowanym przez firmę Ernst & Young.

Wybrane publikacje

Rafał Ohme jest autorem wielu znaczących publikacji naukowych. Jego badania koncentrują się na różnych aspektach psychologii, neurologii oraz ich zastosowań w marketingu. Poniżej przedstawiamy wybrane prace, które ilustrują jego wkład w te dziedziny.

  • Ohme, R., Matukin, M. & Boschoff, Ch. (2015). Odkrywanie związku między fiksacją wzrokową konsumentów a ich nieświadomymi reakcjami: ku lepszemu zrozumieniu przetwarzania bodźców reklamowych. Journal of Advertising, odcinek specjalny Neuro-Science in Advertising Research.
  • Ohme, R. (2015). Nadchodzi zmiana w zarządzaniu. ThinkTank Magazine.
  • Olszanowski, M., Pochwatko, G., Kukliński, K., Scibor-Rylski, M., Lewiński, P., Ohme, R.K. (2015). Warszawski Zespół Emocjonalnych Obrazków Ekspresji Twarzy: badanie walidacyjne fotografii wyrazów twarzy. Frontiers in Psychology.
  • Ohme, R. (2011). Biometryczny przełom w marketingu. Jak dzięki wykorzystaniu badań biometrycznych podnosić skuteczność komunikacji marketingowej i budować trwałe, emocjonalne relacje z klientami. Harvard Business Review Polska.
  • Matukin, M. & Ohme, R. (2011). Analiza przebiegu reakcji emocjonalnych w czasie. [w:] D. Doliński, W. Błaszczak (red.), Dynamika emocji: Teoria i praktyka (s. 155–178). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Ohme, R., Matukin, M. i Pacula-Leśniak B. (2011). Biometryczne pomiary w badaniach reklamy interaktywnej. Journal of Interactive Advertising.
  • Ohme, R., Matukin, M. (2010). Neurofizjologia odkrywa tajemnice reklam telewizyjnych. Der Markt – Journal für Marketing.
  • Ohme, R., Reykowska, D., Wienerc, D., Choromanska, A. (2010). Zastosowanie asymetrii EEG w badaniach reklamowych. Journal of Economical Psychology.
  • Ohme, R. (2010). Irracjonalność Homo Sapiens. Kosmos – Problemy nauk biologicznych, 59/1-2, 263-266.
  • Ohme, R. (2009). Nieświadomość jako trzeci wymiar w reklamie. American Academy of Advertising Newsletter, 5/4, 1-5.
  • Ohme, R., Reykowska, D., Wiener, D., Choromanska, A. (2009). Analiza reakcji neurofizjologicznych na bodźce reklamowe za pomocą pomiarów EEG i GSR. Journal of Neuroscience, Psychology, and Economics.
  • Jarymowicz, M. i Ohme, R.K. (2003). Czy współczesne technologie badania tego, co nieświadome prowadzą do nowej wiedzy?, [w:] R.K. Ohme i M. Jarymowicz (red.), Automatyzmy w regulacji psychicznej. Nowe perspektywy (s. 7–21). Warszawa: Wydawnictwo IP PAN i SWPS.
  • Ohme, R.K. (2002). Homo Sapiens czy Homo Automaticus?, [w:] M. Jarymowicz i R.K. Ohme, Natura Automatyzmów: Dyskusje interdyscyplinarne (s. 87–91). Warszawa: Wydawnictwo IPPAN i SWPS.
  • Ohme, R. (2001). Utajone poznanie społeczne: nowe perspektywy. Studia Psychologiczne.
  • Ohme, R.K. (2001). Implicytne warunkowanie postaw konsumenckich: efekt substytucji logo, Polish Psychological Bulletin, 32/1, 71–78.
  • Ohme, R.K. (2001). Wpływ społeczny w mediach: kultura i reklama antynikotynowa, [w:] W. Wosinska, R.B. Cialdini, D.W. Barrett, J. Reykowski (red.) The Practice of Social Influence in Multiple Cultures (s. 309–324). Mahwah: Lawrence Erlbaum.
  • Ohme, R.K., Pochwatko, G. i Błaszczak, W. (1999). Paradygmat afektywnego poprzedzania: w poszukiwaniu nowej procedury badawczej, Studia Psychologiczne, 37/1, 7–28.
  • Ohme, R. (1999). Utajone poznanie społeczne: wybrane metody badawcze. Studia Psychologiczne.
  • Messick, D. M., Ohme, R.K. (1998). Niektóre aspekty etyczne społecznej psychologii wpływu społecznego. W: Kramer, R. M., Neale, M. A. (red.) Power and influence in organizations.
  • Ohme, R. (1997). Utajony wpływ afektu na przetwarzanie informacji. Studia Psychologiczne.
  • Ohme, R.K. (1997). Społeczna porównanie nieszczęść, Polish Psychological Bulletin, 28/2, 189–201.
  • Ohme, R.K. (1997). Świadomość własnego nastroju: pozytywno-negatywna asymetria zniekształcania, Studia Psychologiczne, 35/1, 81–95.

Książki

Oto wybrane prace Rafała Ohme, które skupiają się na szerokim zakresie tematów związanych z psychologią emocji oraz mechanizmami poznawczymi.

  • Ohme R.K. (2017) Emo Sapiens. Harmonia Emocji i Rozumu,
  • Ohme R.K. (2007-red.) Nieuświadomiony Afekt. Najnowsze odkrycia,
  • Ohme R.K. (2003) Podprogowe informacje mimiczne: ujęcie eksperymentalne,
  • Ohme R.K. i Jarymowicz M. (2003-red.) Automatyzmy w regulacji psychicznej. Nowe perspektywy,
  • Ohme R.K. i Jarymowicz M. (2002-red.) Natura automatyzmów. Dyskusje interdyscyplinarne,
  • Ohme R.K., Jarymowicz M. i Reykowski J. (2001-red.) Automatyzmy w procesach przetwarzania informacji,
  • Ohme, R. (2001-red) Implicit Processes in Cognition. Polish Psychological Bulletin.

Przypisy

  1. Małgorzata Ohme: Psycholog na kozetce – styl.pl [dostęp 09.07.2020 r.]
  2. Małgorzata Ohme już po rozwodzie [online], www.fakt.pl [dostęp 09.07.2020 r.]
  3. NIEUŚWIADOMIONY AFEKT [online], www.gwp.pl [dostęp 12.02.2016 r.]
  4. PsycNET – Option to Buy [online], psycnet.apa.org [dostęp 12.02.2016 r.]
  5. RafalR. Ohme, MichalM. Matukin, TomaszT. Szczurko, Neurophysiology uncovers secrets of TV commercials, „der markt”, 2010, s. 133–142 [dostęp 12.02.2016 r.]
  6. RafalR. Ohme i inni, Application of frontal EEG asymmetry to advertising research, „Journal of Economic Psychology”, 2010, s. 785–793 [dostęp 12.02.2016 r.]
  7. MichalM. Olszanowski i inni, Warsaw set of emotional facial expression pictures: a validation study of facial display photographs, „Emotion Science”, 2015, s. 1516 [dostęp 12.02.2016 r.]
  8. l, Harvard Business Review Polska – zarzšdzanie, przywództwo [online], Harvard Business Review Polska [dostęp 12.02.2016 r.]
  9. Advisory Board [online], nmsba.com [dostęp 12.02.2016 r.]
  10. Team [online], neurohm.com [dostęp 12.02.2016 r.]
  11. Dr hab. Rafał Krzysztof Ohme – Słownik Biograficzny Absolwentów UMCS [online], umcs.pl [dostęp 12.02.2016 r.]
  12. Prof. Rafal Ohme [online], Polsko-Amerykańska Komisja Fulbrighta [dostęp 12.02.2016 r.]
  13. David Messick [online], Kellogg School of Management [dostęp 12.02.2016 r.]
  14. RafałR. Sławski, Dr hab. Rafał Krzysztof Ohme, prof. Uniwersytetu SWPS [online], swps.pl [dostęp 12.02.2016 r.]
  15. Laureaci Start 1997 – Fundacja na rzecz Nauki Polskiej [online], Fundacja na rzecz Nauki Polskiej [dostęp 12.02.2016 r.]

Oceń: Rafał Ohme

Średnia ocena:4.7 Liczba ocen:6