Obwodnica miejska Lublina jest ważnym elementem infrastruktury transportowej miasta, będąc jednocześnie jedną z trzech koncentrycznych obwodnic. Cała trasa ma charakter dwujezdniowy, co zwiększa możliwości przepustowości oraz bezpieczeństwa na drogach.
Oficjalne otwarcie obwodnicy miało miejsce w czerwcu 2019 roku, kiedy to udostępniono również ul. Wyścigową. Nowa trasa znacznie wpłynęła na poprawę organizacji ruchu w Lublinie, pomagając w skutecznym wyprowadzaniu ruchu ciężarowego z centrum miasta.
Głównym celem obwodnicy jest ułatwienie transportu pomiędzy różnymi dzielnicami, co jest niezwykle istotne dla mieszkańców oraz osób korzystających z komunikacji w regionie. Długość obwodnicy wynosi niemal 20 km, co czyni ją efektywnym rozwiązaniem dla zmniejszenia natężenia ruchu w obszarze miejskim.
Przebieg
Obwodnica miejska w Lublinie ma kluczowe znaczenie dla komunikacji w mieście.
Trasa obwodnicy prowadzi przez kilka ważnych dzielnic, w tym Dziesiątą, Kośminek, Bronowice, Tatary, Kalinowszczyznę, a częściowo również przez Ponikwodę, Czechów Południowy, Sławinek, Konstantynów, Czuby, oraz fragment dzielnicy Za Cukrownią i Wrotków.
Obwodnica zaczyna się od skrzyżowania z ulicą Kunickiego, a jej przebieg prowadzi przez różne ulice, w tym:
- ul. Dywizjonu 303,
- ul. Krańcowa,
- al. Witosa,
- al. Tysiąclecia,
- ul. Grafa,
- al. Andersa,
- al. Smorawińskiego,
- al. Solidarności,
- al. Mazowieckiego,
- ul. Bohaterów Monte Cassino,
- ul. Armii Krajowej,
- ul. Jana Pawła II,
- ul. Krochmalna,
- ul. Diamentowa,
- ul. Wrotkowska,
- ul. Wyścigowa.
Etapy budowy
W czasach PRL, w latach 70. oddano do użytku różne kluczowe odcinki dróg, w tym Trasę W-Z oraz ulicę Jana Pawła II, znaną również jako ul. Przełom. W kolejnej dekadzie, w latach 80., zrealizowano budowę al. Andersa oraz al. Smorawińskiego, które wówczas nosiły nazwę alei Włodzimierza Ilicza Lenina.
W roku 2011 zrealizowano projekt dotyczący ul. Krańcowej, przedłużając ją do ul. W. Kunickiego. Następnie, w 2014 roku, dokonano przedłużenia al. Solidarności do drogi ekspresowej S17, co znacznie ułatwiło komunikację.
W 2018 roku zbudowano al. Mazowieckiego oraz Rondo 100-lecia KUL, co również przyczyniło się do poprawy infrastruktury w Lublinie. Ostatnim odcinkiem obwodnicy, który oddano do użytku, była ul. Wyścigowa, łącząca ul. Dywizjonu 303 z ul. Wrotkowską, co miało miejsce w czerwcu 2019 roku.
Przypisy
- Nowa ulica łącząca ul. Dywizjonu 303 z ul. Wrotkowską otwarta. Kierowcy mogą już nią jeździć. Lublin 112, 13.06.2019 r. [dostęp 17.08.2019 r.]
- Aleja im. Tadeusza Mazowieckiego oficjalnie otwarta. Lublin 112, 30.07.2018 r. [dostęp 17.08.2019 r.]
- Aleksandra Dunajska: Kierowcy pojadą przedłużeniem al. Solidarności i nowym odcinkiem S17. Otwarcie o godz. 13. Kurier Lubelski, 25.09.2014 r. [dostęp 17.08.2019 r.]
- Dominik Smaga: Rewolucja drogowa w Lublinie. Między dzielnicami wewnętrzną obwodnicą. Dziennik Wschodni, 06.11.2012 r. [dostęp 17.08.2019 r.]
- a b Studium komunikacyjne oraz koncepcja ruchu w obszarze centralnym miasta Lublin. Koncepcja rozwoju systemów komunikacyjnych – raport końcowy. Gmina Miasto Lublin, 10.2012 r. s. 13. [dostęp 17.09.2019 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Drogi i trasy":
Obwodnica śródmiejska Lublina | Ekspresowa Obwodnica Lublina | Trasa W-Z (Lublin) | Trasa Zielona w LublinieOceń: Obwodnica miejska Lublina