Fryderyk Wilhelm Bluemke (alternatywnie pisany jako Blümke czy Blumke) to postać o niezwykłym dorobku inżynieryjnym. Urodził się 12 lutego 1903 roku w Lublinie, a swoje życie zakończył tragicznie 19 grudnia 1962 roku w Warszawie. Był on polskim inżynierem oraz absolwentem Politechniki Gdańskiej, kształcącym się w dziedzinie konstrukcji silników spalinowych.
Dyplom inżyniera uzyskał przed wybuchem II wojny światowej. Do momentu rozpoczęcia konfliktu zbrojnego pełnił rolę kierownika działu silników w warszawskiej fabryce Steinhagen i Stransky. W swoim dorobku specjalizował się w projektowaniu silników dwusuwowych, co przyczyniło się do rozwoju polskiego przemysłu motoryzacyjnego.
Po lutym 1945 roku, inż. Bluemke pracował w biurze konstrukcyjnym silników. Rozpoczął tę współpracę najpierw w Fabryce Wyrobów Metalowych, a następnie kontynuował ją w Wytwórni Sprzętu Mechanicznego w Bielsku-Białej.
Wśród jego znakomitych osiągnięć inżynieryjnych wymienić można:
- silnik S-01, wykorzystywany m.in. w motocyklach Sokół 125, SHL M04 oraz SHL M05,
- silnik WSM S-15M, który znajdując zastosowanie w motopompie M-800 "Polonia PO-3", był rozwinięciem przedwojennego silnika SS-15,
- silnik S-14, który stanowił bazę dla przedprototypów i prototypów samochodu Syrena,
- silnik S-15, stosowany w samochodach Syrena 100/101/102/103,
- silnik S-31, używany w modelach Syrena 104 i 105,
- silnik S261C, montowany w jednoosiowych ciągnikach Ursus C-308 i Dzik.
Podczas swojej kariery inżynierskiej współpracował z wieloma utalentowanymi konstruktorami, w tym inż. Janem Kubicą oraz mgr inż. Jerzym Slawikiem. Niestety, inż. Fryderyk Bluemke zginął tragicznie w katastrofie lotniczej w Warszawie w 1962 roku, co stanowiło ogromną stratę dla polskiej myśli technicznej.
Był również członkiem Polskiej Korporacji Akademickiej ZAG Wisła, co świadczy o jego zaangażowaniu w rozwój akademicki i zawodowy. Jego wkład w konstrukcję silników był fundamentalny dla przemysłów motoryzacyjnego i maszynowego w Polsce, a jego dziedzictwo wciąż wpływa na obecne technologie.
Wybrane publikacje
Fryderyk Bluemke to autor, którego prace mają istotne znaczenie w dziedzinie motoryzacji oraz inżynierii. Jego publikacje zawierają cenne informacje dotyczące konstrukcji i zastosowania różnych elementów w silnikach.
- Fryderyk Bluemke, Świece zapłonowe do silników samochodowych, motocyklowych i przemysłowych, Wydawnictwa Komunikacyjne, Warszawa 1955, ss. 92. Seria: Biblioteka Kierowcy Stutysięcznika 7,
- Aleksander Rummel, Polskie konstrukcje i licencje motoryzacyjne w latach 1922-1980, WKiŁ,
- Henryk Ołdakowski, Włodzimierz Struś, Budowa sprzętu pożarniczego, Wydawnictwo MON 1959 r.
Przypisy
- Powstanie Warszawskie 1944: bibliografia - Irena Sawicka, Centralna Biblioteka Wojskowa (Warsaw, Poland) - Google Książki [dostęp 23.11.2017 r.]
- Bielskie Syreny.pl. [dostęp 12.09.2015 r.]
- Charakterystyka techniczna ciągnika Dzik. [dostęp 13.09.2015 r.]
- Olgierd Hołownia, Blumke Fryderyk, w: Słownik biograficzny techników polskich, zeszyt 12 (red. nacz. Zbigniew Skoczyński), Warszawa 2001 r., s. 10-13.
Pozostali ludzie w kategorii "Inżynieria i technologie":
Tadeusz Balicki | Leszek Jaroszewicz | Andrzej M. Chołdzyński | Tadeusz Baniewicz | Władysław Strumiłło | Zygmunt Puławski | Feliks Sauter | Stanisław Doborzyński | Henryk Hawrylak | Jerzy Szczepanik-Dzikowski | Alina Scholtz | Józef Szanajca | Zdzisław Hryniak | Janusz Tymowski | Maria Zachwatowicz | Stanisław Grzybowski (cukrownik) | Marek Łagoda | Henryk Jensz | Przemysław Frasunek | Bronisław MichelisOceń: Fryderyk Bluemke