Bohdan Lisowski


Bohdan Stanisław Lisowski, urodzony 19 sierpnia 1924 roku w Lublinie, był znaczącą postacią w dziedzinie architektury w Polsce. Jego dorobek przekracza ramy standardowej kariery, ponieważ był nie tylko architektem, lecz także profesorem zwyczajnym oraz doktorem habilitowanym inżynierem.

Lisowski zmarł 30 lipca 1992 roku w Krakowie, pozostawiając po sobie bogate dziedzictwo. Jego osiągnięcia w architekturze są nadal doceniane, a wpływ na polskie budownictwo jest niezatarte.

Życiorys

W 1948 roku Bohdan Lisowski zakończył swoje studia na Wydziale Architektury Akademii Górniczo-Hutniczej. Po tym wydarzeniu rozpoczął swoją karierę zawodową, a jego prace architektoniczne odznaczały się charakterystycznymi cechami modernizmu. W 1958 roku na Politechnice Krakowskiej obronił pracę doktorską, której tytuł brzmiał: „Genealogia skrajnie awangardowej architektury XIX wieku 1800-1900”. Cztery lata później, w 1962 roku, doczekał się obrony pracy habilitacyjnej.

W trakcie swojej kariery akademickiej, Lisowski kierował Zakładem Architektury Przemysłowej na Politechnice Krakowskiej. W 1972 roku uzyskał tytuł profesora nadzwyczajnego, a w 1989 roku został profesorem zwyczajnym. Wykładał na wielu prestiżowych uczelniach, takich jak Politechnika Wrocławska, Politechnika Warszawska, Uniwersytet Jagielloński oraz Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie. Od 1965 do 1974 roku był również związany z Wydziałem Architektury Politechniki Śląskiej.

Wczesne lata 80. to czas, kiedy Bohdan Lisowski pełnił rolę szefa zespołu odpowiedzialnego za przygotowanie nowej generacji autobusów Autosan H10. Jego życie i osiągnięcia miały znaczący wpływ na rozwój polskiej architektury.

Ostatecznie, Bohdan Lisowski został pochowany na Cmentarzu Salwatorskim w Krakowie, gdzie jego pamięć jest czczona przez tych, którzy doceniają jego wkład w świat architektury.

Członkostwo

Bohdan Lisowski był członkiem wielu prestiżowych instytucji naukowych oraz towarzystw. Jego aktywność na tym polu świadczy o szerokim zakresie zainteresowań oraz zaangażowaniu w rozwój nauki i architektury w Polsce.

  • Polska Akademia Nauk,
  • Komitet Architektury i Urbanistyki,
  • Komitet Ergonomii,
  • Komisja Urbanistyki i Architektury Oddziału Krakowskiego,
  • Polskie Towarzystwo Ergonomiczne,
  • Polskie Towarzystwo Higieny Psychicznej,
  • SARP.

Projekty

W twórczości Bohdana Lisowskiego można znaleźć wiele interesujących projektów, które wyznaczyły nowe standardy w branży. Przykładem jest karoseria autobusowychAutosan, która łączy funkcjonalność z nowoczesnym designem.

Dodatkowo, Lisowski zaprojektował aparaty telefoniczne Telkom-Telos, które zyskały uznanie za innowacyjne rozwiązania technologiczne.

Realizacje (wybrane)

Wśród różnych projektów Bohdana Lisowskiego wyróżniają się następujące realizacje:

  • Południowe Zakłady Wytwórcze Silników Elektrycznych TAMEL w Tarnowie, a także osiedle robotnicze, które zostało zbudowane w 1952 roku,
  • Zakłady Przemysłu Gumowego STOMIL w Dębicy zrealizowane w 1956 roku,
  • Pięć baz magazynowych zlokalizowanych na terenie Krakowa, których budowa miała miejsce w latach 1950-1960,
  • Siedziba Krakowskiego Biura Projektowo-Badawczego Budownictwa Przemysłowego przy ulicy Wielopole 17 w Krakowie, ukończona w 1952 roku,
  • „Dom 100 balkonów” w Krakowie, mieszczący się przy ul. Retoryka 4, zbudowany w 1961 roku.

Publikacje

Oto zestawienie kluczowych publikacji autorstwa Bohdana Lisowskiego, które przyczyniły się do badań oraz dokumentacji architektury awangardowej w XX wieku.

  • Genealogia skrajnie awangardowej architektury XX wieku 1800-1900 /1958/,
  • Skrajnie awangardowa architektura XX wieku 1900-1944 /1962/,
  • Systematyka architektury XX wieku – Świat i Polska /1981-84/.

Przypisy

  1. Twórcy nowej generacji polskich autobusów. „Nowiny”, s. 5, Nr 204 z 18.10.1982 r.

Oceń: Bohdan Lisowski

Średnia ocena:4.52 Liczba ocen:6